پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم: ویژگى خردمند، این است که:
در برابر رفتار جاهلانه نادان نسبت به خود، بردبارى نشان میدهد.
از کسى که به او ستم کرده است در میگذرد.
در برابر فرودست خود فروتن است.
از فرادست خود در طلب نیکى پیشى میگیرد.
هر گاه بخواهد سخن بگوید میاندیشد.
اگر آنچه می خواهد بگوید خوب بود میگوید و بهره مند میشود و اگر بد بود خاموشى میگزیند و سالم میماند.
هر گاه با فتنهاى روبه رو شود به خدا پناه میبرد و دست و زبان خود را نگه میدارد.
هرگاه فضیلتى بیند، آن را غنیمت میشمارد.
شرم و حیا از او جدا نمیشود،
و آزمندى از او سر نمیزند.
اینها ده خصلتند که خردمند به آنها شناخته میشود.
امام صادق سلام الله علیه :
صَلاةُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَیِّبُ الرِّیحَ
نماز شب، انسان را خوشسیما، خوشاخلاق و خوشبو مىکند
ثواب الأعمال، ص 42
چه بسیارند افرادی که خود را مرد معرکه ای خاص می دانند ولی به محض قرار گرفتن در همان معرکه خود را باخته و فرار را بر قرار ترجیح می دهند. شاید شما هم در زندگی روزمره خود به این افراد برخورد کرده باشید که مانند طبل تهی آوازه و ادعایی کذایی دارند ولی به محض اینکه در کوچک ترین تنگنایی قرار می گیرند، ماهیت خود را نمودار ساخته و میدان را خالی می کنند. ادامه مطلب...
نحوه نماز خواندن در شیعه و سنی تفاوت هایی جزئی داردبه طور مثال دست بسته نماز خواندن اهل سنت و یا آمین گفتن پس از ولاالضالین.در این بخش به مناظره صورت گرفته در این مورد بین دکتر و شیخ النجدی (از علمای اهل سنت) خواهیم پرداخت:
دکتر: اگر در کتب حدیث صحیح مسلم و بخاری بگردید فقط یک حدیث از قول ابوهریره در مورد آمین پس ا ز الضالین است . بخاری حدیث 740 ج 2 صفحه 248 و حدیث 5/41 ج 13 صفحه 318 و کسی دیگری مطلبی ذکر نکرده است این در حالیست در جای دیگر داریم سوره حمد قرائت است ، دعا نیست که آمین بگوییم نظر شما چیست؟ البته شیخ ابراهیم می دانند تکلیف حدیث هایی که فقط ابوهریره نقل کرده چیست.
شیخ حمید النجدی: بالاخره سنت است.
دکتر: اما ظاهراً سنت نیست چون در تعلیم نماز که جبرئیل برای پیامبر انجام داده و در بخاری هم آمده است آمین ندارد در همین تعلیم، تکتف یعنی دست روی دست گذاشتن هم نداریم.
شیخ حمید النجدی : البته برای تکتف اختلاف زیاد است و عده ای قائل به آن ن یستند چون سند محکمی هم ندارد اما در مورد آمین همه مذاهب اهل تسنن می گویند.
دکتر: به نظر شما اگر این ذکر جزء نماز بود، چطور در نماز ظهر و عصر این ذکر را نداریم.
شیخ حمید النجدی: امام جماعت می گوید و کفایت می کند.
دکتر: آیا مورد مشابه دیگری دارید که در نمازی سنت باشد و در نماز دیگر نه اگر هست بفرمایید.
شیخ حمید النجدی: اجازه بدهیم از این ها بگذریم چون آمین و تکتف چندان مهم نیست.
دکتر: پس قبول بفرمایید که جزء نماز نیست.
شیخ حمید النجدی: گفتم مهم نیست بگذریم.
دکتر: پس تکتف و آمین جزء نماز نیست.
شیخ حمید النجدی: مورد بعد چیست؟
دکتر: البته من فکر می کنم اگر شما به بدعت معتقد هستید این عمل نماز را باطل می کند چون آمین کلمه عربی نیست بلکه عبری است و در عربی آمین ندارد.
شیخ حمید النجدی: تا نماز ما را کاملاً باطل نکرده اید برویم بحث بعد.
امام على سلام الله علیه:
اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذْهِبُ الْهَمَّ وَالْحُزْنَ وَهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛
لباس پاکیزه غم و اندوه را مىبرد و موجب پاکیزگى نماز است.
کافى، ج6 ، ص 444، ح 14
امام علی سلام الله علیه:
قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدِیرِ و مِلاکُهُ حُسنُ التَّدبیرِ
پایدارى زندگى به برنامه ریزى درست و وسیله رسیدن به آن ، مدیریّت صحیح است .
غررالحکم : ح 6807