حجتالاسلام مهدی سعیدی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم عادت کردن به گناه چشمچرانی را از عوامل تشویق و بروز دیگر گناهان میداند و یکی از عوامل افزایش گناه در جامعه عادت کردن به گناه و عادی شدن آن در میان مردم برمیشمارد.
کنجکاوی در گناهی سبب انجام گناه دیگر میشود
وی ادامه داد: برخی افراد از روی کنجکاوی مرتکب برخی از گناهان مانند چشمچرانی میشوند و به سبب زیبا جلوه دادن شیطان به آن عادت میکنند، بعد از مدتی به این گناه اکتفا نکرده و در گناهانی مانند برقراری رابطه نامشروع گرفتار میشوند.
این استاد حوزوی ابرازداشت: خداوند متعال برای اینکه زمینه گناهان دیگر به وجود نیاید برای چشم محدودیتهای را قرار داده و خواستار کنترل چشم شده است، تخلف از این محدودیتها فرد را در گناه دیگر گرفتار میکند.
کنجکاوی در گناهی سبب انجام گناه دیگر میشود
وی ادامه داد: برخی افراد از روی کنجکاوی مرتکب برخی از گناهان مانند چشمچرانی میشوند و به سبب زیبا جلوه دادن شیطان به آن عادت میکنند، بعد از مدتی به این گناه اکتفا نکرده و در گناهانی مانند برقراری رابطه نامشروع گرفتار میشوند.
این استاد حوزوی ابرازداشت: خداوند متعال برای اینکه زمینه گناهان دیگر به وجود نیاید برای چشم محدودیتهای را قرار داده و خواستار کنترل چشم شده است، تخلف از این محدودیتها فرد را در گناه دیگر گرفتار میکند.
کنترل نکردن ورودیهای قلب، گناهان دیگر در در پیدارد
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه چشم و گوش افراد ورودیهای افکار و قلب او هستند، گفت: اگر فردی این ورودیها را کنترل نکند و هر آنچه در محیط اطراف است دریافت کند سبب تولید خیال میشود، خیالات نیز تبدیل به اعمال خواهد شد و زمینه گناهان دیگر را به وجود میآورد.
حجتالاسلام سعیدی اراده و عزم جدی را تنها راه ترک گناه چشمچرانی خواند و خاطرنشان کرد: ترک گناه چشمچرانی برای افرادی که عادت کرده باشند بسیار دشوار است و نیاز به عزم جدی و تکل به خدا دارد.
وی اضافه کرد: افرادی که به گناه چشمچرانی عادت نکرده باید مراقب چشم خود بوده و با کنترل نگاه زمینه گرفتار شدن در این آسیب خانمان سوز را به وجود نیاورند.
تنوع طلبی جنسی در زندگی از آثار گناه چشم چرانی است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم آسیبهای روحی را از آثار گناه چشمچرانی دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که گرفتار دچار گناه چشمچرانی میشوند همیشه به دنبال تنوع بوده و بعد از تشکیل خانواده نیز نمیتوانند این گناه را ترک کنند، دچار آسیبهای روانی، روحی و مشکلات زناشویی در خانوادههای خود میشوند.
حجتالاسلام سعیدی آرامش در زندگی خانوادگی و زناشویی را از آثار کنترل چشم پاکی برشمرد و ابرازداشت: روح افراد مانند کشور است، اگر ورودیهای آن کنترل شود همواره در آن امنیت و آرامش برقرار است.
وی تصریح کرد: اگر افراد در دوران مجردی نگاه خود را کنترل کنند در واقع حصاری بر دل خود قرار داده تا افراد دیگر در آن وارد نشود، نتیجه آن در آینده سبب دلبستن به همسر خود خواهد بود.
اختلاط در دانشگاه و محیط کار سبب ترویج گناه چشمچرانی است
حجتالاسلام سعیدی مختلط بودن زن و مرد در محیط کار و تحصیل را از مهمترین عوامل ترویج گناه چشمچرانی دانست و گفت: متأسفانه امروزه بیشتر گناهانی که در جامعه رخ میدهد به سبب مختلط بودن بانوان و آقایان است.
وی ادامه داد: محیطهای مانند شرکتها و دانشگاهها که کارمندان و دانشجویان اعم از زن و مرد با هم در یک محیط مشغول فعالیت هستند زمینه گناه در آن محیطها بیشتر از محیطهای دیگر است.
این نویسنده حوزوی تصریح کرد: اسلام با کار و تلاش بانوان در عرصههای اجتماعی مخالف نیست ولی مختلط بودن افراد با هم در یک محیط مورد قبول اسلام و سنت پیامبر(ص) نیست.
توجه به پوشش بانوان در محیط کار سبب کنترل فساد در جامعه میشود
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: باید مدیران در هنگام استخدام کارمندان زن به مسایلی مانند حجاب آنها توجه داشته و برای کارمندان خود اعم از بانوان و آقایان محیط جداگانهای در نظر بگیرند.
حجتالاسلام سعیدی در پایان گفت: فرهنگ سازی و آموزش در مورد عفاف، اولویت قرار دادن آقایان در هنگام استخدام، جدا بودن محیط کار بانوان و آقایان، توجه به پوشش بانوان در محیطهای کار و دانشگاه از سوی مسؤولان سبب پیشگیری ترویج گناه چشمچرانی در جامعه میشود.