آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه می دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد ، و این برای هر کس میسور نیست .
کلمات قصار حضرت امام
حضرت امام ره از آنجا که اعمالش بر گرفته از دستوارت الهی و رهنمودهای ایمه اطهار علیه سلام می باشد گفتارش نیز همیشه رنگ و بوی معنوی می دهد و می تواند برای سالکان الهی درس هدایتی باشد و از این باب کلمات قصاری از ایشان خدمت شما کاربران گرامی ارایه می گردد امید است که مفید فایده قرار گیرد.
خداشناسی و عبودیت
غیر حق تعالی نور نیست ، همه ظلمتند .
ما از خدا هستیم همه . همه عالم از خداست ، جلوه خداست ، و همه عالم به سوی او برخواهد گشت .
تمام مقاصد انبیا برگشتش به یک کلمه است و آن ، معرفت الله .
آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند .
بیشتر ناله اولیا ، از درد فراق و جدایی از محبوب است و کرامت او .
تمام کمالاتی که برای اولیای خدا و انبیای خدا حاصل شده است از این دل کندن از غیر ، و بستن به اوست .
آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه می دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد ، و این برای هر کس میسور نیست .
خودتان را متصل کنید به این دریا ، دریای الوهیت ، دریای نبوت ، دریای قرآن کریم .
بدان که شکر نعمتهای ظاهره و باطنه حق تعالی ، یکی از وظایف لازمه عبودیت و بندگی است که هر کسی به قدر مقدور باید قیام به آن نماید ، گرچه از عهده شکر حق تعالی ، احدی از مخلوقات برنمی آید .
پر واضح است که تسبیح و تقدیس و ثنای حق تعالی ، مستلزم علم و معرفت به مقام مقدس حق ، و صفات جلال و جمال است ، و بدون هیچ گونه معرفتی و علمی متحقق نشود .
از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق ، قدرتی را نپذیرند ، و جز ثنای حق ، و آن که از اولیای حق است ، ثنای کسی را نگویند .
اصل تمجید ، برای غیر خدا واقع نمی شود ، حتی شما که از یک گل تعریف می کنید ، از یک سیب تمجید می کنید ، این تمجید خداست .
مطمئن باشید که اگر کارهایتان از الوهیت سرچشمه نگیرد ، و از وحدت اسلامی بیرون بروید ، مخذول می شوید .
اگر اغراض الهی داشتید ، مادی هم دنبالش هست ، اما این مادی ، دیگر الهی شده است .
تشخیص معیار الهی از شیطانی آن است که پس از مراجعه به خود ، بیابد که آنچه که او می خواهد ، نفس عمل است ، گرچه این کار را دیگری انجام دهد .
توجه به خدا و هجرت از خود به خدا - که بزرگترین هجرتهاست - ، هجرت از نفس به حق ، و از دنیا به عالم غیب شما را تقویت کرد .
پس از اتکال به خداوند ، به قدرت خود که از اوست اعتماد و اتکال داشته باشید .
به شما می گویم که از هیچ کس نترسید الاّ خدا ؛ و به هیچکس امید نبندید الا خدای تبارک و تعالی .
توجه به غیر خدا ، انسان را به حجابهای ظلمانی و نورانی محجوب می نماید .
غفلت از حق کدورت قلب را زیاد کند ، و نفس و شیطان را بر انسان چیره کند ، و مفاسد را روز افزون کند . و تذکر و یادآوری از حق دل را صفا دهد ، و قلب را صیقلی نماید و جلوه گاه محبوب کند ، و روح را تصفیه نماید و خالص کند ، و از قید اسارت نفس ، انسان را براند .
و بدان که هیچ آتشی از آتش غضب الهی دردناکتر نیست .
همان طور که مکلفیم که خودمان را حفظ کنیم و خارج کنیم از ظلمات به نور ، مکلف هستیم دیگران را همین طور دعوت کنیم .
ما باید دعوت بکنیم و دعوت ما به خود نباشد ، دعوت به دنیا نباشد ، دعوت به خدا باشد .
درس را برای خدا بخوانید .
اگر انسان برای شهوات نفسانیه قیام بکند ، و برای خدا نباشد ، این کارش ، ، به جایی نمی رسد این کارش ، بالاخره فشل می شود . چیزی که برای خدا نیست ، دوام نمی تواند داشته باشد .
خدا هست ؛ غفلت نکنید از او ! خدا حاضر است ، همه ما تحت مراقبت هستیم .
مقصد را مقصد الهی کنید ، برای خدا قدم بردارید .
همه عالم محضر خداست ؛ هر چه واقع می شود در حضور خداست .
همیشه توجه داشته باشید که کارهایتان در محضر خداست ، همه کارها ! چشمهایی که بهم می خورد ، در محضر خداست ؛ زبانهایی که گفتگو می کند ، در محضر خداست ؛ و دستهایی که عمل می کند ، در محضر خداست ؛ و فردا ماجواب باید بدهیم .
همه ما در محضر خدا هستیم ، و همه ما خواهیم مرد .
باید به قلبتان برسانید که هر کاری انجام می دهید در محضر خدا هستید .
اخلاص
قلب را به خلوص نیت و صدق باطن مزین نماییم و صفا دهیم ! هیچ عبادتى بى نیتخالصه ، مقبول درگاه حق تعالى نیست . هیچ چیز در عبادات به اهمیت نیت و تخلیص آن ، نیست . خودتان را متصل کنید به آن دریاى لایزال ، و کارهایتان را کارهاى الهى کنید .
توجه به احکام خداى تبارک و تعالى داشته باشید . کمال و حسن اعمال ، به نیات و اقبال قلب و حفظ حدود است . در هر درجه که هستى بکوش ، و اخلاص خود را زیادت کن ، و اوهام نفس و وساوسشیطان را از دل بیرون نما ،البته نتیجه برایتحاصل مىشود ، و راهى به حقیقتپیدا مىکنى ، و طریق هدایت براى تو باز مىشود ، و خداوند تبارک و تعالى از تودستگیرى مىفرماید . شما روى تدبیر و فکر عمل کنید، دیگر نه از کشتن بترسید و نه از کشته شدن .
عمده این است که قصدتان خالص باشد . کوشش کنید مقصد خودتان را خالص کنید براى خدا ، که چه کشته بشوید و چه بکشیدشما اهل نجات هستید . جدیت کنید که کارهایتان براى خدا باشد ، قیامتان لله باشد .
ادای تکلیف
مهم براى ما این است که ما به تکلیفمان عمل بکنیم. نباید نگران باشیم که مبادا شکست بخوریم، باید نگران باشیم که مبادا به تکلیف عمل نکنیم . تکالیف الهى امانات حق هستند. ما به وظیفهمان عمل مىکنیم، و خداى تبارک و تعالى از ما بیشتر از آنچه قدرت داریم نمىخواهد.
اگر ما به تکلیفى که خداى تبارک و تعالى براى ما تعیین فرموده است عمل بکنیم، باکى از این نداریم که شکست بخوریم.
نماز
نماز خوب ، فحشا و منکر را از یک امتى بیرون مىکند . بروید سراغ نماز ، احیا کنید این سنتسیاسى اسلام را .
نگویید که ما انقلاب کردیم حالا باید هى فریاد بزنیم ! خیر نماز بخوانید ، ازهمه فریادها بالاتر است . نماز جمعه در راس همه امور است .
نماز جمعه که نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام است ، باید هر چهشکوهمندتر و پر محتواتر اقامه شود . اجتماعات خود را ، خصوصا در روز جمعه ، هر چه بیشتر فشرده کنید ، و به مراسمو شعایر مذهبى اهمیت دهید . یکى از برکات این نهضت و انقلاب همین اقامه نماز جمعههاست .
نمازهاى جمعه و جماعت ، را با شکوه بجا بیاورید ، و نمازهاى غیر جمعه را هم ،که شیطانها از نماز مىترسند ، از مسجد مىترسند . از نماز جمعه و جماعت ،که بیانگر سیاسى نماز است ، هر گز غفلت نکنند . این نماز جمعه از بزرگترین عنایات حق تعالى بر جمهورى اسلامى ایران است .
خداى تعالى دوست دارد که در وقت ذکر او ، بنده منقطع به سوى او باشد ، ومتضرع و خالص باشد .
کشته بشویم تکلیف را عمل کردیم، بکشیم هم تکلیف را عمل کردیم. ما مىخواهیم اسلام را حفظ بکنیم، با کنارهگیرى نمىشود حفظ کرد. خیال نکنید که با کنارهگیرى تکلیف از شما سلب مىشود، تکلیف دو چندان است. همه ما، مأمور به اداى تکلیف و وظیفهایم، نه مأمور به نتیجه