عهد جدید در موارد متعدّد از آیندة جهان و پیشگوییهایی در این باره سخن گفته و نشانههای ظهور منجی را برشمرده است. بازگشت عیسی مسیح(ع) یکی از حقایق مسلّم در آموزههای مسیحیّت است که «انجیل» به تفصیل از آن سخن گفته و این باور یکی از اصول و مبانی تعالیم مسیحیّت است.
بازگشت حضرت مسیح(ع)
بازگشت مسیح(ع) از نظر عموم مسیحیان، از اصول اعتقاداتی است که همة مذاهب و فرقههای مسیحی در آن اشتراک نظر دارند و کلیسای مسیح از قرون اوّلیة میلادی تا به امروز بر آن تأکید ورزیده است؛ هرچند که دربارة چگونگی این بازگشت و بازتابهای آن در میان مسیحیان اختلافاتی وجود دارد.
بیشتر مسیحیان اعتقاد دارند که بشریّت در طول تاریخ خود، هفت مرحله را پیموده و خواهد پیمود:
مرحلة یکم: دورهای که انسان براساس فطرت الهی خود میزیست؛
مرحلة دوم: دورانی که انسان براساس وجدان خویش میزیست؛
مرحلة سوم: دورانی که انسان تابع و تسلیم قدرت شمشیر و زبان زور بود؛
مرحلة چهارم: دورانی که انسان تحت حکومت شاهانی از تبار ابراهیم میزیست؛
مرحلة پنجم: دورانی که انسان تحت حکم (قانون) عیسی مسیح(ع) روزگار گذراند؛
مرحلة ششم: دوران کنونی از عروج مسیح(ع) تا ظهور دوبارة او؛
مرحلة هفتم: دورانی که عیسی مسیح(ع) بر سراسر جهان حکومت خواهد یافت و همة مردمان به فرمان او خواهند بود.
چنانکه میبینیم آخرین مرحلة حیات بشر، دورانی خواهد بود که منجی جهانی ظهور کرده و بر سراسر جهان سیطره خواهد یافت.
باید گفت که عبارت بازگشت عیسی مسیح(ع) به این صراحت در «کتاب مقدّس» نیامده و عبارت یونانی آن از چهار واژة خاصّ یونانی ترکیب یافته که مترجمان آن را به زبانهای مختلف ترجمه کردهاند، بدون آنکه در آنها دلیل مبنی بر مختص بودن این عبارات به بازگشت حضرت مسیح ملاحظه گردد.
چهار واژهای که در انجیل آمده عبارت است از:
1. Parousia به معنای حضور پس از بازگشت؛
2. Epiphameria به معنای ظهور؛
این واژه برای بازگشت منجی به کار رفته و به مفهوم بازگشت آشکارا به این جهان است؛ چنانکه همة مردم خواهند توانست او را ببیند و بنگرد. واژة مزبور در موارد زیر از عهد جدید آمده است:
ـ رسالة اوّل قدّیس پولس به تیموتاؤس 3: 16.
ـ رسالة دوم قدّیس پولس به تیموتاؤس 1: 10.
ـ رسالة اوّل قدّیس پولس به تیموتاؤس6: 14.
ـ رسالة دوم قدّیس پولس به تیموتاؤس4: 18.
ـ رسالة اوّل قدّیس پولس به اهالی تسالونیک 1.
3. Apokallypsis به معنای عظمت و بزرگی؛
این واژه به اختلاف میان بازگشت نخستین عیسی(ع) و بازگشت نخستین او همراه قدرت و مجد و عظمت نیست؛ امّا در بازگشت دوم عظمت و تفوّق او بر همه چیز به وضوح مشهود است.
این واژه د ردو مورد از «عهد جدید» دیده میشود:
ـ رسالة دوم قدّیس پولس به اهالی تسالونیک 1.
4. واژة «روز خدا».