چندی پیش، وزیر ارشاد طی اظهار نظری در پاسخ به سوالی درباره صدور روادید سفر زیارتی عمره و با اشاره به وقفه در صدور روادید به علت تجمع مقابل کنسولگری عربستان در مشهد مقدس گفت: به هر حال، اختلاف نظر سیاسی وجود دارد؛ اما مسألهی عمره مربوط به جهان اسلام است و نباید این مسائل با سیاست گره بخورد.
به گزارش صراط نیوز ، این اظهارات از سوی وزیر ارشاد در حالی بیان شد که سفر مستحبی عمره ، صرف نظر از عواید اقتصادی برای رژیم آل سعود در جهت اعطای مشروعیت به این رژیم که مدعی خدمت به حرمین شریفین است کاربرد تبلیغاتی فراوانی دارد.
همچنین به عقیده صاحب نظران در صورتیکه جهان اسلام با یک عمل هماهنگ و در راستای حمایت از مردم مظلوم بحرین، سفر عمره را برای مدت کوتاهی به حال تعلیق درآورد ،با زیر سوال رفتن مشروعیت خاندان حاکم بر عربستان، فشار سیاسی سنگینی به رژیم آل سعود وارد شده و می تواند عامل موثری در جهت ممانعت از اعمال ضد انسانی این رژیم جنایتکار باشد.
افزون بر این، به نظر می رسد این اظهار نظر وزیر محترم در تعارض آشکار با نظریه یکی بودن دین و سیاست و در هم تنیده بودن این دو مقوله در اسلام ناب محمدی (ص) می باشد.
به هر روی صراط نیوز بر اساس وظیفه رسانه ایی خود صرفا بخشهایی از سخنان امام راحل(ره) در مورد بُعد سیاسی حج و احکام عبادی دین مبین اسلام را منتشر کرده و قضاوت را به خوانندگان می سپارد.
1.پیام در سالگرد کشتار خونین مکه قبول قطعنامه 598/زمان: 29 تیر 1367، 5 ذى الحجه 1408/ صحیفه امام، ج21، ص: 77 :
یکى از وظایف بزرگ مسلمانان پىبردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا براى همیشه باید بخشى از امکانات مادى و معنوى خود را براى برپایى آن صرف کنند.
چیزى که تا به حال از ناحیه ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیرهخواران به عنوان فلسفه حج ترسیم شده است این است که حج یک عبادت دسته جمعى و یک سفر زیارتى- سیاحتى است. به حج چه (مربوط است) که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد و با چه کیفیت در مقابل جهان سرمایه دارى و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمین باید ستاند! به حج چه که باید براى فشارهاى روحى و جسمى مسلمانان چارهاندیشى نمود! به حج چه که مسلمانان باید به عنوان یک نیروى بزرگ و قدرت سوم جهان خودنمایى کنند! به حج چه که مسلمانان را علیه حکومتهاى وابسته بشوراند. بلکه حج همان سفر تفریحى براى دیدار از قبله و مدینه است و بس! و حال آنکه حج براى نزدیک شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است. و حج تنها حرکات و اعمال و لفظها نیست و با کلام و لفظ و حرکت خشک، انسان به خدا نمىرسد. حج کانون معارف الهى است که از آن محتواى سیاست اسلام را در تمامى زوایاى زندگى باید جستجو نمود.
2.زمان: 20 آبان 1357،10 ذى الحجه 1398 /مکان: پاریس، نوفل لوشاتو/صحیفه امام جلد 4 صفحه 446 :