"شیخ اوبیدا" امام جماعت مسجد اسامه بن زاید در حلب نمازگزاران را به جنگ علیه دولت تحریک می کند. نبرد در شهر حلب مدتهاست که بین ارتش سوریه و تروریستهای ارتش آزاد و القاعده ادامه دارد و این گونه اقدامات به افزایش تخریب و کشتار در این شهر منجر می شود.
امیرالمومنین امام علی علیه السلام در بخشی از نامه خود به مالک اشتر فرمودند: بدترین وزیران تو، کسى است که پیش از تو وزیر بدکاران بوده، و در گناهان آنان شرکت داشت، پس مبادا چنین افرادى محرم راز تو باشند، زیرا که آنان یاوران گناهکاران، و یارى دهندگان ستمکارانند.
تو باید جانشینانى بهتر از آنان داشته باشى که قدرت فکرى امثال آنها را داشته اما گناهان و کردار زشت آنها را نداشته باشند.
کسانى که ستمکارى را بر ستمى یارى نکرده، و گناهکارى را در گناهى کمک نرسانده باشند، هزینه این گونه از افراد بر تو سبک تر، و یاریشان بهتر، و مهربانیشان بیشتر، و دوستى آنان جز با تو کمتر است.
آنان را از خواص، و دوستان نزدیک، و رازداران خود قرار ده، سپس از میان آنان افرادى را که در حق گویى از همه صریح ترند، و در آنچه را که خدا براى دوستانش نمى پسندد تو را مددکار نباشند، انتخاب کن، چه خوشایند تو باشد یا ناخوشایند.
تا مى توانى با پرهیزکاران و راستگویان بپیوند، و آنان را چنان پرورش ده که تو را فراوان نستایند، و تو را براى اعمال زشتى که انجام نداده اى تشویق نکنند، که ستایش بى اندازه خودپسندى مى آورد، و انسان را به سرکشى وامى دارد.
متن حدیث:
شَرُّ وُزَرَائِکَ مَنْ کَانَ لِلْأَشْرَارِ قَبْلَکَ وَزِیراً وَ مَنْ شَرِکَهُمْ فِی الْآثَامِ فَلَا یَکُونَنَّ لَکَ بِطَانَةً فَإِنَّهُمْ أَعْوَانُ الْأَثَمَةِ وَ إِخْوَانُ الظَّلَمَةِ وَ أَنْتَ وَاجِدٌ مِنْهُمْ خَیْرَ الْخَلَفِ مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرَائِهِمْ وَ نَفَاذِهِمْ وَ لَیْسَ عَلَیْهِ مِثْلُ آصَارِهِمْ وَ أَوْزَارِهِمْ مِمَّنْ لَمْ یُعَاوِنْ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ وَ لَا آثِماً عَلَى إِثْمِهِ أُولَئِکَ أَخَفُّ عَلَیْکَ مَئُونَةً وَ أَحْسَنُ لَکَ مَعُونَةً وَ أَحْنَى عَلَیْکَ عَطْفاً وَ أَقَلُّ لِغَیْرِکَ إِلْفاً فَاتَّخِذْ أُولَئِکَ خَاصَّةً لِخَلَوَاتِکَ وَ حَفَلَاتِکَ ثُمَّ لْیَکُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَکَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَکَ وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِیمَا یَکُونُ مِنْکَ مِمَّا کَرِهَ اللَّهُ لِأَوْلِیَائِهِ وَاقِعاً ذَلِکَ مِنْ هَوَاکَ حَیْثُ وَقَعَ وَ الْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَ الصِّدْقِ ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَنْ لَا یُطْرُوکَ وَ لَا یُبَجِّحُوکَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ فَإِنَّ کَثْرَةَ الْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ وَ تُدْنِی مِنَ الْعِزَّةِ وَ لَا یَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِیءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ...
«نهج البلاغه، نامه 53»
به هر اندازه که زندگی این دنیا رنگ خدایی داشته باشد به همان میزان آسایش و راحتی در سرای اخروی برای انسان رقم خواهد خورد؛چراکه هر عمل نیک مان موجب نجات مان از مهلکه های آخرت خواهد بود.
در روایتی از امام المتقین علی علیه السلام به چهار آتش که همزمان با در قبرگذاشتن هر جسدی به سراغ او می آید اشاره شده و کلید نجات از آن نیز معرفی شده است.
ایشان می فرمایند:
هرگاه مرده ای را در قبرش بگذارند چهار آتش او را در میان می گیرند:
1- نماز می آید و یکی از آن چهار آتش را خاموش می کند
2- روزه می آید و یکی دیگر را خاموش می کند
3- صدقه می آید و آتش دیگر را خاموش می سازد
4-و علم و دانش می آید و آتش چهارم را خاموش می سازد و سپس (علم )می گوید :اگر من به انها می رسیدم حتما خودم همه آنها را خاموش می کردم ،پس چشمت روشن باد که من با تو هستم و هرگز بدی و ناگواری نخواهی دید.
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20 ص 247)
البته طبیعی است که مراد از علم و دانش در این روایت، دانشی است که در مسیر خیر باشد و در جهت رضایت الهی باشد.چنین دانشی هم می تواند خود عالم را در جهت اهداف الهی و خدایی حرکت دهد و هم جامعه را به سمت صلاح و نیکی هدایت کند.
ذکر یونسیه: لا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ
1ـ پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله فرمودند:
هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مُرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت، تمام گناهانش آمرزیده شده است .
2ـ رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند:
آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش حاصل شود؟
اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا.
آن حضرت فرمود:
دعاى یونس که طعمه ماهى شد: «لا اله الا انت سُبحانَکَ اِنّى کُنتُ مِن الظالمین»
3ـ امام صادق علیه السلام فرمودند:
تعجب میکنم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»؛ چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤمنان را نجات مى دهیم .
4ـ مرحوم کلینى نقل مىکند: مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق علیه السلام برخورد و عرضه داشت: فدایت شوم! من تا کنون فرزند دار، نشدهام، چه کنم؟
حضرت فرمودند:
هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى، آیه «وَذَا النُّونِ إِذ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهی شد
امام على سلام الله علیه :
وَ اللّهِ ما أرى عَبْدا یَتَّقى تَقْوىً تَنْفَعُهُ حَتَّى یَخْزِنَ لِسانَهُ؛
به خدا سوگند، بنده با تقوایى را نمیشناسم که تقوایش او را سود دهد مگر آن که زبانش را نگه دارد.
نهج البلاغه، خطبه 176
در ادامه جلسه علنی مجلس با موضوع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور، حکیمی به نقل قولی از هاشمی پرداخت و از دعوت او به مراسم تحلیف انتقاد کرد.
به گزارش صراط، حکیمی که به عنوان نماینده مخالف کلیات کابینه پیشنهادی صحبت می کرد در بخشی از صحبت های خود خطاب به روحانی گفت "در جلسهای که خدمت هاشمی بودیم ایشان شورای نگهبان را ماشین امضای رهبری نامیدند که ما جلسه را ترک کردیم. ولی شما خانواده وی را به مراسم تحلیف دعوت کردید."
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور در صحن علنی مجلس ادامه دارد.
این گروه تکفیری که در کشورهای مختلف عربی و آفریقایی فعالیت می کند با انتشار بیانیه ای در سایت و صفحه فیسبوک خود، توجیه این دعوت را "افزایش نفوذ شیعه" دانست.
گروههای سلفی در چند سال اخیر با تکیه بر مسائل فرقهای تلاش به جذب عضو کرده اند و به جای توجه به دشمنان اصلی جهان اسلام همچون رژیم صهیونیستی، تمرکز خود را بر تفرقه افکنی در جهان اسلام و ترویج نظرات تکفیری قرار داده اند که در راستای اهداف استکبار جهانی است.
امام على سلام الله علیه :
رُبَّ کَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً ، و جَلَبَت نِقمَةً .
بسا سخنى که نعمتى را از کف ربوده و گرفتارى و عذاب پیش آورده است.
نهج البلاغة، حکمت 381