.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 70
  • بازدید دیروز : 482
  • کل بازدید : 1459468
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 2:42 ص
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در دوشنبه 92/2/23 ساعت 8:41 ص نویسنده : ایمان احمدی

رهایی از گناه

هیچ چیز نزد خدا پنهان نیست!وقتی می گوییم انسان عرضه می شود، یعنی زمانی فرا می رسد که همه ی انسان ها می توانند بفهمند که فلان کس اعتقاداتش، رفتارش و کردارش چگونه بوده و ما باید خود را برای آن روز آماده کنیم...

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

حجت الاسلام محمد علی جاودان، از اساتید اخلاق،در هیات دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)-هیات میثاق با شهدا- به بیان سخنانی در ارتباط با لزوم محاسبه نفس و نحوه ی برخورد با برخی از گناهان پرداخت.

 

محاسبه نفس
 با اشاره به اینکه مسلمان باید تکلیفش را با خودش مشخص کرده و به عبارتی تعیین کند که تا چه حد مسلمان است، اظهار داشت: روایات فراوانی در ارتباط با محاسبه نفس داریم که یکی از آن ها وصایای پیامبر اسلام (ص) به شخص ابوذر است.

حجت الاسلام جاودان ادامه داد: در این توصیه ها به سه نکته اشاره شده. ابتدا محاسبه ی نفس، سپس توزین و در انتها آمادگی برای عرضه ی اکبر در آخرت.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که هیچ چیز نزد خدا پنهان نیست تاکید کرد: وقتی می گوییم انسان عرضه می شود، یعنی زمانی فرا می رسد که همه ی انسان ها می توانند بفهمند که فلان کس اعتقاداتش، رفتارش و کردارش چگونه بوده و ما باید خود را برای آن روز آماده کنیم.

این استاد اخلاق در ارتباط با نحوه ی محاسبه نفس به داستان یکی از علمای شاخص معاصر اشاره کرده و افزود: ایشان می گفت، شب که در رختخواب می رویم، یک تسبیح در دست گرفته و اشتباهات خود را بشمریم و سعی کنیم این کار را هر شب انجام دهیم.

وی با اشاره به سخنان آن عالم برجسته ادامه داد: باید این کار را تا جایی انجام دهیم (برای مثال تا 40 شب) که این اشتباهات ما به صفر برسد. البته با شرایط امروز جامعه نمی دانم می شود در 40 شب این اشتباهات را به صفر رساند یا نه ؟ ! اما به هر حال باید شروع کرد.

حجت الاسلام جاودان گفت: برای رسیدن به آن درجات و به حداقل رساندن اشتباهات نباید عجولانه برخورد کرده و به فکر یک شبه حل شدن تمام مشکلات باشیم.

وی با اشاره به تاثیرات نا مطلوب گناه بر روح و جسم انسان بیان داشت: گناه بخت انسان را برگردانده و نظر خدا به انسان را تغییر می دهد. باید به آن جایی برسیم که بتوانیم گناهان خود را کنترل کنیم.

این استاد اخلاق ادامه داد: سرنوشت انسانی که گناه نمی کند با آنی که مرتکب گناه می شود قطعا فرق می کند.

وی همچنین ادامه داد: برخی بدون هیچ باکی گناه کرده و در مقابل عده ای هستند که بعد از یک اشتباه و گناه پشیمان می شوند و یقینا این دو با هم یکسان نیستند.

نماز صحیح و توسل به حضرت حجت(عج)

حجت الاسلام جاودان با اشاره به راه کاری برای شکستن عادت گناه کردن، اظهار داشت:

دو راه برای این کار وجود دارد. یکی نماز و خواندن صحیح و به موقع آن است و دیگری توسل هر روزه به حضرت حجت (عج).

وی در پایان سخنان خود افزود: خواندن نماز صحیح و اول وقت و از طرفی توسل هر روزه به امام زمان (عج) انسان را در جنگ با نفس خود و کنترل بر آن قطعا پیروز خواهد کرد.

 




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا