.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 328
  • بازدید دیروز : 554
  • کل بازدید : 1448704
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/14    ساعت : 5:50 ع
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها

این جمله جوانفکر که گفته بود " حتی رئیس جمهور می تواند بر آن (شورای نگهبان) نظارت کند!" به تنهایی می تواند بسیاری از زوایای پنهان احیای ناگهانی هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی توسط محمود احمدی نژاد را روشن کند.

روز گذشته رییس جمهور احمدی نژاد طی حکمی اعضای « هیات نظارت بر قانون اساسی» را منصوب کرد. وی این حکم را در حالی صادر کرد که شورای نگهبان چند هفته پیش و درست زمانی که احمدی نژاد از تشکیل دوباره این هیات خبر داد، مخالفت خود را با احیا آن اعلام کرده بود.

هیات نظارت از خاتمی تا احمدی نژاد

در آذرماه سال 76 و روزهای ابتدایی دولت سید محمد خاتمی خبر تشکیل هیاتی با عنوان «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» به گوش رسید. هیاتی که قرار بود در حسن اجرای قانون اساسی به رییس جمهور کمک کند و عدم اجرای قانون را نیز به مقام اول اجرایی کشور گزارش دهد.

مهرپور، شوشتری، افتخار جهرمی و سید محمد هاشمی از اعضای 8 ساله این هیئت در طول دولت اصلاحات بوده و موسوی لاری، هاشم زاده هریسی، امینی و محمدعلی ابطحی نیز هرکدام چندسالی عضو این هیئت بودند.

با نگاهی به دوران دوم خرداد و برخی حواشی به وجود آمده میان دولت مردان جدید و بخشی از بدنه نظام از جمله شورای نگهبان تشکیل چنین هیاتی نمی توانست تنها برای پیشبرد و اجرای دقیق قانون باشد و در همان دوران نیز از سوی برخی کارشناسان شائبه سیاسی بودن آن به گوش می رسید.

محمد علی ابطحی به عنوان یکی از اعضای این هیات درباره تاریخچه آن می گوید: این هیات به دلیل سیل نامه ها و مطالبات مردمی به دفتر سید محمد خاتمی تشکیل شد تا در مواردی که حق مردم پایمال می شود، رییس جمهور بتواند به عنوان مجری قانون این حق را بازگرداند.

اما بهمن ماه 84 که ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بر کشور را تجربه می کرد، شاهد سرد شدن تنور «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» بود. سخنگوی دولت احمدی نژاد خبر از انحلال هیاتی داد که دولت نیازی به وجود آن نمی دید. الهام تصریح کرد که دولت در اجراى قانون اساسى نیازمند چنین هیاتى نیست.

البته سخنگوی دولت نهم بر تلاش دولت برای حسن اجرای قانون اساسی تاکید کرد ولی در مقابل نیز آنرا منوط به هیات خاصی ندانست. و بدین ترتیب اعضای هیات نظارت بر قانون اساسی که از سوی خاتمی منصوب شده بودند با حکم احمدی نژاد به ایستگاه آخر رسیدند.

وقتی نظر احمدی نژاد عوض می شود

خبر انتصاب محمد علی حجازی به عنوان دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در روزهای بهمن 90 یعنی درست 6 سال پس از انحلال این هیات، در نگاه اول خبر عجیبی به نظر نمی رسید، اما موضوع در جایی جالب شد که همگان متوجه شدند این هیات همان هیاتی است که روزی خود محمود احمدی نژاد آنرا به ایستگاه آخر رسانده بود.

اولین واکنش رسمی به این خبر از سوی سخنگوی شورای نگهبان به عنوان مرجع نظارت بر قانون اساسی منتشر شد. کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران با انتقاد از احیا مجدد این هیات، گفت: من مایل هستم به این سوال (درباره احیا هیات نظارت) در نشست دیگری که بتوانم نظر رسمی شورای نگهبان را اعلام کنم پاسخ بدهم ولی تنها چیزی که می‌توانم بگویم نظر شورای نگهبان همان نظری است در رابطه با تشکیل چنین هیاتی از سوی یکی از روسای جمهور اعلام شد و شورای نگهبان با چنین کاری مخالفت کرد، لذا این نظر به قوت خود باقی است.

این سخن بدان معناست که شورای نگهبان با تشکیل این هیات از سوی دولت خاتمی نیز مخالف بود است ولی اینبار احیا این هیات در زمان رییس جمهوری دوباره مطرح شد که بودجه بر اساس قانون به مجلس تحویل نداده بود و برخی نمایندگان مجلس به بی قانونی های آن اعتراض داشتند و همچنین در مقابل نیز دولت تاکید می کرد که مجلس قوانین خلاف قانون! تصویب می کند.

البته حرف های خود احمدی نژاد نیز درباره احیا این هیات مسائل را بازتر می کند. وی در اینباره می گوید: زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است. اما سوال اینجاست که اتفاقی در طول این 6 سال رخ داد که نظر احمدی نژاد را تغییر داد؟

بازهم جوانفکر!!!

اما در این میان نشستی خبری که ساختمان روزنامه دولت برگزار شد خیلی از مسائل را روشن کرد. مرد رسانه ای دولت اینبار شفاف تر از همیشه از پشت پرده ها سخن گفت.

" تشکیل هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی ربطی به شورای نگهبان ندارد " جوانفکر از این صریح تر نمی توانست به انتقاد سخنگوی شورای نگهبان پاسخ دهد.

جوانفکر از اینکه رییس جمهور مقام اول کشور بعد از رهبری و مسوول اجرای قانون است سخن گفت و البته حرف های دیگری نیز درباره اختیارات رییس جمهور به میان آورد. وی تصریح کرد: در قانون اساسی این موضوع بیان شده است که بعد از رهبری رئیس جمهور شخص اول مملکت است و وظایف شورای نگهبان نیز در قانون اساسی در حوزه ای خاص مشخص شده است که حتی رئیس جمهور می تواند بر آن نظارت کند!

آخرین جمله جوانفکر که گفته بود " حتی رئیس جمهور می تواند بر آن (شورای نگهبان) نظارت کند!" به تنهایی می تواند بسیاری از زوایای پنهان احیای ناگهانی هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی توسط محمود احمدی نژاد را روشن کند.

البته در آینده یا خود رییس جمهور و یا زمان به سوالات متعدد درباره اینکه " چه اتفاقی باعث شد تا احمدی نژاد به فکر احیای هیات نظارت بیفتد" پاسخ خواهد داد.



مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا