.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 133
  • بازدید دیروز : 356
  • کل بازدید : 1459887
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/29    ساعت : 6:54 ع
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در پنج شنبه 90/12/11 ساعت 12:0 ع نویسنده : ایمان احمدی

از نیمه دوم قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم  که دموکراسی به عنوان یک نظام سیاسی رایج در اغلب کشورهای دنیا مورد پذیرش قرار گرفت مشارکت سیاسی 30 تا 40 درصدی معمول در  انتخابات مبنای مشروعیت نظام‌های سیاسی تلقی می شود. در آمریکا هزینه های بسیاری برای نام نویسی صورت می پذیرد اما هنوز نتایج دلخواه به دست نیامده است.

در انتخابات کنگره سال 2010 تنها 37/8 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. در سال 2006 باز در انتخابات کنگره37/1 درصد مشارکت داشتند و در سال 2002 نیز این رقم از 37 درصد بالاتر نرفت. این در حالی است که در سال 2008 میلادی برای نام نویسی از هر رای دهنده فعال 4.11 دلار از محل مالیات دهندگان آمریکایی هزینه شده است. 

مردم‌سالاری دینی که محصول انقلاب اسلامی ملت ایران و الگویی بدیع و بی نظیر در میان نظام های سیاسی حال حاضر در دنیاست  توانسته در 30 انتخابات طی 33 سال گذشته نصاب مشارکت را همواره بالای 50 تا 60 درصد حفظ کند و تنها به عنوان یک نمونه در انتخابات 2 سال پیش این مشارکت را به رکورد بی سابقه 85 درصد برساند.

روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم و خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران با اشاره به درصد پایین مشارکت مردم آمریکا در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری در سالهای اخیر، خاطرنشان کردند: این میزان مشارکت، با حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و همچنین انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و هدف تبلیغات پرحجم رسانه های جبهه استکبار نیز، گرفتن این حضور پرشور و گسترده از ملت ایران است.

حساسیت نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از چند حیث بیشتر از انتخابات مجالس گذشته است که تا این اندازه باعث شده دشمن تمام اهرم ها و ابزارهای در دست خود را به کار بیندازد تا به زعم خود با دامن زدن به برخی نارضایتی ها باعث کاهش مشارکت در انتخابات گردد اما این حساسیت از آن روست که:

- این انتخابات اولین انتخابات پس از فتنه 88 است و دشمن تلاش دارد تا وانمود کند جریان معترض زنده است و انتخابات را تحریم کرده است.

2- امروز ایران و جهان در یک پیچ بزرگ تاریخی قرار دارند و در جریان بیداری اسلامی نظام مردم‌سالاری دینی به عنوان یک الگوی تمام عیار پیش روی ملت های منطقه مطرح است. امروز چشم میلیونها جوان مسلمان و انقلابی از تونس، مصر و لیبی در شمال آفریقا گرفته تا بحرین، یمن، عربستان در خاورمیانه به انتخابات روز 12 اسفند است. دشمن تلاش دارد به نحوی با کم رونق نشان دادن انتخابات مجلس ایران و یا ایجاد برخی خلل ها و خدشه ها مانع از الگوگیری سایر کشورهای منطقه گردد.

3- از شش ماه پیش موج گسترده ای از فشارها، تحریم ها و تهدید‌ها علیه جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، رسانه ای و فرهنگی شروع شده تا از میزان مشارکت در انتخابات نهم مجلس کاسته شود. مطمئنا حضور و مشارکت گسترده مردم و برگزاری یک انتخابات قوی می تواند بخش زیادی از این فشارها را از بین ببرد و باعث شود تا تیر دشمن کمانه کند.

4- عده ای از پادوهای جبهه استکبار در داخل و خارج از کشور به خیال خودشان فکر می کنند حال که در ساز تحریم انتخابات دمیده اند و به طور سازمان یافته برخی از سازمان رای خود را تشویق به نیامدن پای صندوق ها می کنند میزان مشارکت نسبت به انتخابات گذشته پایین می آید. این در حالی است که اغلب گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که اصلی ترین و اولین متضرر انتخابات جمعه همین پادوهای جبهه استکبار هستند که با این اقدام کودکانه خود در انتخابات نهم آخرین میخ را هم بر تابوت جریان فتنه کوبیدند.

5- ترکیب مجلس نهم به نحو موثری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تعیین کننده است. مجلس نهم تنها یک سال با دولت دهم همراه است و در سال دوم خود با دولت یازدهم مواجه می شود.

6- مجلس نهم ماموریت نظارت بر اجرای برنامه پنجم توسعه را بر دوش دارد که یکی از جامع ترین و کامل ترین برنامه های توسعه برای پیشرفت و آبادانی کشور است.

7- انتخاب یک مجلس صالح، قوی و سالم در روز جمعه می تواند بر ریل گذاری قطار خصوصی سازی در کشور در راستای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری نقش بسزایی داشته باشد.

8- مجلس نهم احتمالا با بحث های کارشناسی در خصوص نوسازی نظامی سیاسی و یاحتی مباحث اجرایی درباره ساختار ریاستی و یا پارلمانی مواجه است. از این رو یک مجلس متعهد، کارآمد و تخصصی می تواند در جریان نوسازی قابل اطمینان باشد.

9- مجلس نهم در چهارمین سال دهه عدالت و پیشرفت آغاز به کار می کند این در حالی است که علی رغم پیشرفت های خوب صورت گرفته طی چند سال اخیر اما وضعیت عدالت به تعبیر رهبر معظم انقلاب مطلقا راضی کننده نیست و باید بتواند با عبور از رویکردهای مبتنی بر آزمون و خطا در عدالت گستری تئوری و پلان عملیاتی مطلوبی را پیش روی دولت دهم و یازدهم بگذارد.

10- از زمان آغاز به کار مجلس نهم تا سال 1404 تنها 14 سال زمان باقی است و 6 سال از عمر چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران می گذرد. رسیدن به اهداف سند چشم انداز انتظارات و مطالبات حقیقی ملت و نسخه کاملی برای پیشرفت کشور است. طی چند سال گذشته در بخشی از قسمت ها مثل حوزه های علمی کشور از رشد خوبی برخوردار بوده و حتی در برخی جاها از اهداف چشم انداز هم جلوتر هستیم. اما در برخی از اهداف چشم انداز مثل اشتغال و یا تورم از برنامه عقبیم و مجلس باید بتواند این رشد نامتعادل را منطقی کند.
و...

جمیع موارد فوق بر حساسیت این دور از انتخابات و ضرورت مشارکت گسترده مردم می افزاید. مردم باید بیایند تا آینده جدیدی را برای کشور رقم بزنند. تنها مجلسی قوی، صالح و سالم می تواند  از گردنه ها و پیچ های حساس داخلی و خارجی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، بین المللی، فرهنگی و ...عبور کند.

مجلس نهم باید مجلسی قوی و مقتدر باشد تا در برابر زیاده خواهی های استکبار جهانی واهمه به خود راه ندهد و در عین حال نمایندگان آن از سلامت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برخوردار باشند تا فارغ از حاشیه ها متن گفتمان خدمت و پیشرفت در کشور پیگیری گردد.‏مجلس شورای اسلامی اگر چه بر اساس اصول 62 تا  97 قانون اساسی یک ساختار تصمیم‌گیری است اما به شدت متاثر از فضاهای گفتمانی ای است که دردوره‌های مختلف بر آ‌ن  غالب می‌شود .

شاید یکی از دلایل این موضوع وجهه انتخابی آن باشد. صلاحیت، قوت و سلامت مجلس نهم مفاهیمی است که می تواند به انسجام گفتمانی و تامین و تضمین آینده کشور منجر شود. تاریخ نشان داده که هر زمان مجالس فاقد صلاحیت، قوت و سلامت بوده اند کاری از پیش نبرده و هر جا دارای این شاخصه ها بوده اند به دستاوردهای بزرگی رسیده اند.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا