.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 133
  • بازدید دیروز : 356
  • کل بازدید : 1459887
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/29    ساعت : 6:54 ع
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در چهارشنبه 90/12/10 ساعت 2:23 ع نویسنده : ایمان احمدی

نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح اظهارات وزیر امور خارجه ایران درباره برنامه‌ی هسته‌یی‌اش را رد کرد و مدعی شد که این اظهارات با عمل نکردن ایران به وظایف بین‌المللی‌اش در قبال برنامه هسته‌یی تهران تضاد دارد.

لورا کندی، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح روز سه‌شنبه در این کنفرانس گفت: ایران در واقع با گسترش ظرفیت غنی‌سازی‌اش تا نزدیک 20 درصد در مسیر مخالف حرکت کرده است و همچنان به فعالیت‌های غنی‌سازی و فعالیت‌های مربوط به آب سنگین ادامه می‌دهد که همگی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کندی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: ایران همچنان شفافیت و همکاری لازم برای راستی‌آزمایی ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی‌اش را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی دریغ می‌کند.

نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح ایران را به سنگ‌اندازی در تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی‌اش متهم کرد و آن را "بسیار نگران‌کننده" خواند.

کندی از ایران خواست تضمین‌های قابل قبولی را درباره ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی‌اش ارائه کند.

وزیر امور خارجه ایران در اجلاس خلع سلاح بر تعهد و پیگیری قاطع دولت جمهوری اسلامی ایران برای خلع سلاح بین‌المللی در راستای تثبیت صلح و ثبات و امنیت جهانی تاکید کرد و با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌یی در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد، خاطرنشان کرد: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی دستیابی به سلاح هسته‌یی گناه و انبار کردن آن نیز بیهوده و خطرناک است.

صالحی افزود: ملت بزرگ ایران از حقوق مسلم خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی دفاع کرد و هیچ‌گاه در برابر تهدید و ترور تسلیم نخواهد شد.

وزیر امور خارچه وجود نزدیک به بیست وسه هزار کلاهک هسته‌یی در انبارهای کشورهای هسته‌یی را بزرگترین تهدید به دیدگاه نظام جهانی عام‌الشمول بر اساس امنیت پایدار دانست و افزود: تهدیدهای ناشی از وجود کلاهک‌های هسته‌یی اثرات عمیقی بر امنیت بین‌الملل داشته‌اند و تازمانی که سلاح‌های هسته‌یی وجود دارند و به روز رسانی می‌شوند، همواره تهدید استفاده از آنها و اشاعه افقی و عمودی آنها وجود خواهد داشت.

وی افزود: مایه نگرانی عمیق است که دارندگان این سلاح‌ها آزادانه سایر کشورها از جمله کشورهای غیرهسته‌یی را با این سلاح‌ها تهدید می‌کنند.

صالحی با اشاره به جدی بودن تهدیدهای ناشی از تولید و به کارگیری سلاح‌های هسته‌یی، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که سلاح‌های هسته‌یی نیز جایی در نظام بین‌المللی مبتنی بر امنیت پایدار نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه با اشاره به افزایش خواست جهانی برای انهدام کامل سلاح‌های هسته‌یی درچند سال اخیر و ارائه راهکارهای گوناگون و برخی تلاش‌های منطقه‌ای در این راستا، این تحول را نشانگر عزم جدی جامعه بین‌الملل یا افکار عمومی جهانی برای خلع سلاح بین‌المللی و مایه خرسندی دانست و درعین حال از عدم پیشرفت مؤثر و سازمان یافته به سوی به کار بستن تعهدات خلع سلاح هسته‌یی براساس ماده شش ان.پی.تی ابراز ناخرسندی کرد.

صالحی در این راستا با انتقاد از رویکرد ریاکارانه بعضی کشورهای هسته‌یی در زمینه تعهدات خلع سلاح هسته‌یی خود و لزوم عزم سیاسی و تعهد عملی و صادقانه این کشورها در این زمینه افزود: آمریکا هم اکنون به دنبال هزینه 700 میلیارد دلاری برای به روزرسانی کلاهک‌های هسته‌یی خود و ساخت تأسیسات ساخت کلاهک جدید می‌باشد.

وزیر امورخارجه در همین راستا افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که زمان آن فرا رسیده که کنفرانس خلع سلاح کمیته‌ای ویژه برای مذاکرات در زمینه کنوانسیون‌های سلاح‌های هسته‌یی را در راس امور قرار دهد.

صالحی علاوه بر آن در جمع خبرنگاران در ژنو گفت که انتظار دارد مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه یابد و خوش‌بین است که این مذاکرات در مسیر درست پیش بروند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما انتظار داریم گفت‌وگوهایی که شروع شده‌اند ادامه پیدا کنند. اختلاف‌ نظرهایی درباره ایجاد یک چارچوب اولیه که زمینه را برای یک نقشه راه جدید در زمینه اقدامات بعدی تعیین کند وجود داشت اما خوش‌بینیم که نشست‌های بعدی بین هیات عالی رتبه آژانس و طرف ایرانی در مسیر درست پیش برود.

صالحی علاوه بر آن غرب را به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی که عضو معاهده‌ی منع گسترش تسلیحات هسته‌یی نیست و تنها دارنده سلاح هسته‌یی در خاورمیانه به حساب می‌آید به داشتن استانداردهای دو گانه متهم کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما بارها بارها با صراحت اعلام کردیم که در برخورد با برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران دو گزینه وجود دارد. یکی مسیر تعامل و همکاری است و دیگری مسیر مناقشه و درگیری.

صالحی افزود: ایران به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی‌اش اطمینان دارد و بارها در گزینه اول تاکید کرده است. وقتی پای حقوق و وظایف مربوطه ما به میان می‌آید موضع همیشگی‌مان این است که ایران به دنبال درگیری نیست و چیزی جز حقوق مسلم و قانونی خود نمی‌خواهد.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا