.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 193
  • بازدید دیروز : 164
  • کل بازدید : 1448015
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/13    ساعت : 8:11 ص
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در سه شنبه 90/11/25 ساعت 8:0 ع نویسنده : ایمان احمدی

آیت اللهوقتى عمل، صالح است که حقوق و حدود خدا محفوظ بماند. اگر چشمت یک نگاه بد بکند توى سرت مى‏خورد، خیال نکن! الآن نمى‏فهمى. این‏ها این آثار را دارد. گمان نکن زرنگى کرده‏اى و به محرمات الهى نگاه مى‏کنى و فردا خبرى نیست.

صیانت از سرمایه‏ها

 

قرآن مى‏گوید: همه شما سرمایه‏تان را از دست داده‏اید، ورشکسته هستید، نیرو و چشم و دست از دست رفته است. اگر ایمان و عمل صالح دارى، به درد مى‏خورد. آن‏ها که ایمان به خدا پیدا کردند و عمل صالح انجام دادند، اگر چشم را از دست دادند، در برابر آن ایمان قلبى دارند؛ ولى گمان نکنید که همه اعمال ما صالح است، هزار عیب دارد.

 

معلوم نیست که همه اعمال صالح باشد. تمام شرق و غرب مشغول فعالیت هستند، ولى این فعالیت کتک هم مى‏خواهد، این کشور را آتش بزن، آن یکى را آتش بزن.

 

همه مشغولند ولى عمل، صالح نیست. آدم ریاکار مى‏خواهد در اعمالش ریاکارى کند. این که عمل صالح نیست. این عمل از تو یک شیطان تربیت مى‏کند.

 

با این اعمال و ریاکارى‏ها از آدمیت فاصله پیدا مى‏کنى. الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات.

انبیا و اولیا، توفیقات داشتند. آن‏ها مثل ما نبودند که با چهار تا سلام حواسمان پرت شود، با چهار تا دست‏بوسى خیال کنیم خبرى هست. اگر همه جهان هم دست تو را ببوسند، همان موجودى که بوده‏اى، هستى.

 

اگر دروغگو بودى، همان دروغگویى. وقتى عوض مى‏شوى که دروغ‏ها کنار گذاشته شود، خیانت‏ها نباشد، بازى‏گرى‏ها همه تعطیل شود.

 تو یک آدم بازى‏گرى بوده‏اى و حالا اگر همه دنیا دست تو را ببوسند، مى‏خواهى بگویى من بازیگر نیستم؟ وقتى بازیگر نیستى، که خودت را بسازى. باید دست از هوى و هوس بردارى، بنده شیطان نباشى.

 

تو مقاومت از شیطان خیلى بالاتر است. چرا این قدر بیچاره هستى؟ اگر خودسازى کردى، دروغ نمى‏گویى، معصیت خدا ندارى، تجاوز به حقوق دیگران نمى‏کنى.

 

مراعات حقوق

 

این همه اختلافات حقوقى براى چیست؟ براى این است که سرقت شده است، حق تضییع شده است. منتها نتوانسته است یک کشورى را بخورد، یک مغازه یا خانه یا مزرعه را خورده است.

 

 این معنایش این نیست که بهتر از آمریکا هستى. تو بیش از این هنر نداشتى! هنر تو این بود که خانه مردم را به او ندهى. بیش از این زورت نرسیده است.

 

نه این که آدم خوبى هستى. آدم بدى هستى. منتها قدرت تو در همین حدود بوده است که خانه‏اى غصب کنى، باغى را غصب کنى، مزد یک کارگرى را بخورى.

 

 زورت به کارگر مى‏رسد. کارگر را تا مزدش را به او ندهى خستگى او در نمى‏رود. ولى یک جور بازى سر او درمى‏آورى. امروز او را رد مى‏کنى، فردا هم رد مى‏کنى.

 

 این، عمل صالح نیست. وقتى عمل، صالح است که حقوق و حدود خدا محفوظ بماند. اگر چشمت یک نگاه بد بکند توى سرت مى‏خورد، خیال نکن! الآن نمى‏فهمى. این‏ها این آثار را دارد. گمان نکن زرنگى کرده‏اى و به محرمات الهى نگاه مى‏کنى و فردا خبرى نیست. این کار از تو یک شیطانى تربیت مى‏کند که فردا سوسمار هم مى‏خورى.

 

خداى تعالى همه را آگاه کند و همه را موفق کند، که خود را بسازد، نگاهش به مردم نباشد که مردم ما را سلمان مى‏دانند. اگر باطن تو یک گرگ باشد و تمام شرق و غرب هم به تو نظر سلمان کنند، تو گرگ هستى. مگر وقتى که خودت را به طورى بسازى که گرگ نباشى، شیطنت نکنى، قلدرى نکنى و این، توفیقات الهى مى‏خواهد.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا