.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 136
  • بازدید دیروز : 586
  • کل بازدید : 1446918
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/10    ساعت : 4:24 ص
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در دوشنبه 90/10/26 ساعت 4:52 ع نویسنده : ایمان احمدی

احمدی نژادرئیس‌جمهور بار دیگر به حمایت از مشایی، بقایی و احمد زاده پرداخت و گفت که مشایی با نگاه فرهنگی خود در سازمان میراث کار کرد البته برخی‌ها از نگاه فرهنگی وی خوششان نمی‌آید که اشکالی ندارد.

مراسم تودیع روح‌الله احمدزاده کرمانی و معارفه سیدحسن موسوی رؤسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از ظهر امروز دوشنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، حمیدبقایی معاون اجرایی رئیس جمهور و بدون حضور روح‌الله احمدزاده کرمانی رئیس سابق این سازمان در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

احمدی‌نژاد طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سازمان‌های بسیار مهم و با ماموریت‌های متنوع و اثرگذار است، درباره ماموریت‌های این سازمان گفت: صیانت از میراث فرهنگی یکی از ماموریت‌هایی است که بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد. انسان منهای فرهنگ معنی ندارد چرا که فرهنگ همه چیز انسان است.

وی افزود: چهره ایران در طول تاریخ چهره فرهنگی است و آن افرادی که تاریخ ایران را مطالعه کرده‌اند تصویری که از ایران در ذهنشان است، یک تصویر فرهنگی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها هر جا رفته‌اند اثرگذاری فرهنگی داشته‌اند، اظهار داشت: ایران همیشه با اندیشه و فرهنگ در دنیا حرف زده و هر جا توانسته اثری بگذارد به خاطر اندیشه و فرهنگ متعالی این سرزمین بوده که صیانت از آن بسیار مهم است.

احمدی‌نژاد افزود: بخشی از کار در میراث مادی است که ساختمان‌ها و آثار و حتی بخشی از خود صنایع دستی از این قبیل هستند و بخشی از کار نیز معنوی مثل عادات و رسوم و سنت‌ها.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چیزی که به ملت ایران هویت داده نوع نگاه ملت ایران به جهان، انسان، عدالت، سیاست و زمامداری است که با دیگران تفاوت دارد،‌خاطرنشان کرد: اندیشه اهل بیت پیامبر (ص) توسط ایرانی‌ها دریافت، تدوین و نهادینه شد که امروز هم به دنیا معرفی می‌شود.

رئیس جمهور یادآور شد: بسیاری از علوم، معارف و اندیشه‌های متعالی که ملت ایران به فرهنگ بشریت داده، بی‌نظیر است که صیانت از این فرهنگ در حقیقت صیانت از حقیقت انسان، توحید، عدالت، امامت و فطرت الهی انسان‌ها است.

احمدی‌نژاد همچنین ملت ایران را جزو معدود ملت‌هایی دانست که از دور زمان قله را شناخته و پای آن فداکاری کرده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هستند آدم‌های کوته فکری که قبلا بیشتر بودند و الان کمتر شده‌اند. زمانی که ما از میراث فرهنگی صحبت می‌کردیم می‌گفتند این چه کاری است که شما یک تکه کاشی را در موزه نگه می‌دارید و یا یک زمانی فردی پشت تریبون دستور تخریب چند حمام تاریخی را داد و از آنجایی که زمین گران شد با فکر اقتصادی چند حمام تاریخی را تخریب کردند اما مگر یک ملت با پول می‌ماند؟ ملت با فرهنگ می‌ماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه گذشته یک ملت مبنای تهدید درست یک ملت از وقایع و پیچ و خم‌های تاریخی است، تصریح کرد: نمی‌شود گذشته یک ملت را پاک کرد.

وی میراث فرهنگی در بخش مادی و در بخش معنوی را بزرگترین سرمایه یک ملت برشمرد و تاکید کرد: یک تکه کاشی و یک ساختمان را باید حفظ کرد چرا که نشاندهنده افق نگاه، زیبایی‌شناسی یک ملت و سیر تاریخی یک ملت است. بنابراین اینها باید باشد تا یک ملت و آینده را شناخت.

احمدی‌نژاد گفت: میراث فرهنگی بالاترین میراث یک ملت است که باید حفظ شده و به نسل‌های بعدی رساند که صنایع دستی هم همین طور است.

رئیس جمهور هنرهای دستی را بهترین اسم برای صنایع دستی عنوان و خاطرنشان کرد: در ایران متاسفانه بعضی‌هایمان اسیر اندیشه‌های سرمایه‌داری هستیم و به آن عمل می‌کنیم اما خیال می‌کنیم انقلابی هستیم.

"این زندگی که در نظام سرمایه‌داری درست کرده‌اند و آدم‌ها مثل برده یا باید نور و غذایشان مرتب باشد تا کار و مصرف کنند و به تبع آن جیب افراد پر شود، معلوم است که در چنین فضایی زیبایی معنایی ندارد".

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در یک زندگی انسانی حقیقی آرایش سفره، شکل لیوان و نوع خوردن آب معنا دارد، تصریح کرد: انسانی که به زیبایی مطلق توجه دارد، باید ظاهر و باطن زندگی او نیز زیبا باشد برخلاف زندگی سرمایه‌داری.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نباید آدم‌ها را با بازدهی اقتصادی ارزیابی کنیم، چرا که مگر خداوند ما را با بازدهی اقتصادی‌مان ارزیابی می‌کند؟

احمدی‌نژاد اظهار داشت: ما یک زندگی زیبا می‌خواهیم البته نه اینکه اشرافی باشد، بلکه می‌تواند یک زندگی زیبا و در عین حال معمولی باشد.

وی در خصوص صنایع دستی نیز با تاکید بر اینکه صنایع دستی ما خودش یک فرهنگ است، بیان داشت: صنایع دستی ما دوره طولانی در زندگی مردم بوده البته نه به عنوان یک کالای لوکس ویترینی. بنابراین باید صنایع دستی که تجلی روح هنر آفرین و هنر دوست ملت ایران است، حفظ کرده، به روز و توسعه داده شود.

رئیس جمهور با اشاره به بحث گردشگری آن را یک کار فرهنگی دانست و اظهار داشت: متاسفانه به همه چیز رنگ اقتصادی زدند. چشم‌شان را بر روی حقیقت می‌بندند چرا که برایشان منفعت اقتصادی ندارد که گردشگری هم چیزی است که قربانی شده است.بنابراین اگر اسم صنعت را روی اینها بگذاریم و نگاه ما فقط اقتصادی باشد، فردا پزشکی نیز صنعت می شود و این خوب نیست.

وی با بیان اینکه گردشگری اصلش ارتباط فرهنگی ملت‌ها است، یادآور شد: خداوند ما را خلق نکرده که در یک روستا و حتی در یک جغرافیا اسیر و متعصب به آن باشیم. در حالی که حقیقت انسان جهانی و فطرت الهی انسان ثابت است.

احمدی‌نژاد انسان را بزرگترین مخلوق خداوند در عالم هستی نام برد و اظهار داشت: انسان زمانی بزرگ و جهانی می‌شود که نگاهش جهانی باشد و رابطه‌اش را با دیگران بر اساس ارزش‌های انسانی و الهی تنظیم کند.

وی با اشاره به نگاه ابزاری غربی‌ها و مدعیان دروغین دموکراسی به انسان‌ها گفت: وقتی به آدم‌ها نگاه می‌کنند او را مثل یک برگ رای می‌بینند. در حالی که باید وقتی به انسان نگاه می‌شود او را بالاترین مخلوق خدا ببینند.

رئیس جمهور ابراز داشت: گردشگری یکی از بسترها و ظرفیت‌هایی است که این اندیشه (نگاه جهانی) را تقویت و به طراحی نظم آینده کمک، فکرها و اندیشه‌ها، قضاوت‌ها و مطالبات را به هم نزدیک می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه گردشگری یک کار فرهنگی است اما آثار اقتصادی هم دارد، گفت: زمانی آن سعادت وعده داده شده محقق خواهد شد که انسان‌ها جهانی فکر کنند که اگر اینگونه نباشد، دنبال عادل جهانی، حقیقت عدالت و پاکی نیستند.

وی در تبیین اهمیت گردشگری و ارتباط بین انسان‌ها به سفر اخیرش به 4 کشور آمریکای لاتین اشاره و خاطرنشان کرد: ما اینجا می‌گوییم تحولات اسلامی و اینکه آمریکا در حال نابودی است در حالی که با وجود اینترنت و رسانه‌ای یکسان آنجا برداشت‌ها معکوس است.

رئیس جمهور افزود: ارتباطات اهمیت زیادی دارد البته برخی‌ها از این هم نگرانند و آدم غصه می‌خورد از این رفتارها. آن موقع که بحث افزایش تعطیلی عید فطر را مطرح کردیم، عده‌ای با شلوغ بازی گفتند چرا می‌خواهید تعطیلات را افزایش دهید. خوب نیست و مردم به شمال می‌روند. در حالی که ما گفتیم این چه نگاهی است که شما به ارتباط انسان‌ها دارید. مگر مردم دو روز تعطیل باشند، گناه می‌کنند. چرا این گونه فکر می‌کنید.

" زمانی که در تابستان 100 لیتر بنزین به مردم اضافه دادیم، فردی که آن موقع نماینده بود، می‌گفت چرا اینگونه می‌‌کنید مردم بنزین را می‌خورند و بنده گفتم کسی بنزین را نمی‌خورد بلکه مردم بنزین را مصرف می‌کنند تا به مسافرت بروند. اما چون شما از پول بیت‌المال هم سفر خارجی‌تان را دارید و هم ماشین در اختیارتان است، اینگونه می‌گویید و چرا از خوشحالی مردم ناراحتید".

احمدی‌نژاد گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند اگر گردشگر خارجی به کشورمان بیاید، فرهنگ ما را نابود می‌کند در حالی که ما کشوری هستیم که چندین بار اشغال شده و دانشمندان‌مان را کشته‌ و کتابخانه‌ها را سوزانده‌اند اما باز جوانه زده است. چرا برخی می‌گویند ملت با سفر به خارج از کشور خراب می‌شود. در حالی که باید به ملت شخصیت داد و بیایید به ملت بگویید خارج که سفر می‌کنید فرهنگ خودتان را حفظ کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کارهای انجام شده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه حجم کار بیش از 10 برابر گذشته بوده، تصریح کرد: معادل کل تاریخ این کشور تخت اقامتی در این چند ساله درست شده است.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: از زمانی که مشایی به این سازمان آمده‌، این سازمان متحول شد و حتی در بعضی از بخش‌ها به اندازه 50- 60 سال قبل کار انجام شده است.

احمدی‌نژاد در همین زمینه افزود: مشایی با آن نگاه فرهنگی که دارد در سازمان میراث کار کرد البته برخی‌ها از نگاه فرهنگی وی خوششان نمی‌آید که اشکالی ندارد ولی باید منطقی برخورد شود. چرا که نفی و رد در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ندارد و ایران همواره کانون آزاد اندیشی بوده است. دانشمندان و علمای ما وقت می‌گذاشتند و دنیا را می‌گشتند تا ببینند چه کسی حرف و اندیشه جدیدی دارد.

وی با بیان اینکه مشایی سازمان میراث را متحول کرد و بقایی نیز همین راه را دنبال کرد،‌ گفت: البته کارهای انجام شده حاصل تلاش همه کارمندان این سازمان است اما بالاخره نقش رهبری ومدیریت مهم است. بعد از این دو احمدزاده نیز با عشق و علاقه کار را دنبال کرد که امروز شاهد یک سازمان سرپا ورزیده و جهت‌دار هستیم.

رئیس جمهور درباره علت استعفای احمدزاده از ریاست سازمان میراث خاطرنشان کرد: احمدزاده به دلایلی که گفته بعدا می‌گوید خواست در جایی دیگر در دولت مشغول باشد و امروز آقای موسوی که نگاهش همین است، در این سازمان مشغول کار می‌شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: زمانی که به همه دستگاه‌های فرهنگی نگاه می‌کنم، در این 6-7 سال گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از همه دستگاه‌های فرهنگی بیشتر کار فرهنگی کرده است و دائم یک حرف داشته و یک تلنگر به موجودیت ملت زده است که باید ادامه پیدا کند.

وی کار سازمان میراث فرهنگی را ماندگار دانست که هر چه صیقل می‌خورد درخشنده‌تر می‌شود.

رئیس جمهور درباره حادثه عاشورا نیز خاطرنشان کرد: اگر هزار سال گریه برای امام حسین (ع) نبود محال بود در 8 سال دفاع مقدس موفق شویم.

احمدی‌نژاد با اشاره به بازگرداندن چند اشیاء عتیقه متعلق به کشورمان که در انگلیس به حراج گذاشته بودند، اظهار داشت: انشاءالله این حرکت، حرکتی باشد تا مابقی اجناس‌مان که موزه‌های آنها را تشکیل داده به کشور برگردد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای غربی دارنده بمب و تفنگ هستند و ما در عوض فرهنگ داریم، گفت که یقینا فرهنگ بر بمب و انسانیت بر وحشی‌گری غلبه می‌کند.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا