.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 422
  • بازدید دیروز : 475
  • کل بازدید : 1446192
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/8    ساعت : 11:24 ع
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در پنج شنبه 90/8/26 ساعت 4:56 ع نویسنده : ایمان احمدی

سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل متحد، امروز اعلام کرد که کشورش و آمریکا در محکومیت "اتهام توطئه ترور سفیر عربستان سعودی" پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع کرده اند.

آنچنان که عبدالمحسن الیاس گفته،‌ هدف از پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی "به رای گذاشتن آن در روز جمعه است."

پیش نویس این قطعنامه از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است که "توطئه ترور سفیر پادشاهی عربستان سعودی در آمریکا" را محکوم کنند.

در واکنش به این اقدام محمد خزاعی، سفیر و نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان و کلیه نمایندگیهای مقیم نیویورک نسبت به تبعات این اقدام هشدار داد و ارائه پیش‌نویس قطعنامه در خصوص طراحی و اقدام به ترور سفیر عربستان در مجمع عمومی را بدعتی خطرناک، غیر قابل قبول و باعث هتک حیثیت آن سازمان دانست.

به گزارش فارس،‌ وی این اقدام را تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه ای توصیف و اضافه کرد: این اتهامات از سوی دولتی متوجه ایران است که براساس مدارک محکمی که بخشی از آنها به سازمان ملل نیز ارائه شده است، از بسیاری از اقدامات تروریستی علیه ملت و دولت ایران حمایت کرده است.

مقامات قضایی آمریکا چندی پیش سپاه قدس را به دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن متهم کردند. به ادعای آنان منصور ارباب سیر به همراه غلام شکوری، که ادعا شد عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، متهم‌اند که در صدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر عادل الجبیر را ترور کنند. بزودی معلوم شد که شکوری نه عضو سپاه قدس که از نیروهای سازمان منافقین بوده است.

این ادعا آنقدر پیش پا افتاده بود که همان ابتدا صدای رئیس اف‌بی‌آی و چند سناتور آمریکایی را در آورد سپس بسیاری از کارشناسان و رسانه های این کشور را مجبور کرد که آن را یک ادعای هالیوودی و تخیلی نام بگذارند چرا که همگان دست های خالی از سند دولت آمریکا را دیدند.

تحلیلگران مستقل هم همگی معتقد بوده اند که سران واشنگتن خود به بی اساس بودن این ادعا آگاهند اما هدف آنان موضوعاتی چون انحراف افکار عمومی از جنبش تسخیر وال استریت، بیداری اسلامی و خروج ذلت بار آمریکا از عراق، تخریب روابط ایران با دولت های عرب مسلمان و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است.

بخشی از این تحلیلگران، عربستان سعودی را یک پای اتهام زنی به ایران توصیف کرده و حتی ریاض را پیشنهاد دهنده این سناریوی ضدایرانی می دانند اما برخی دیگر همچون مسئولان وزارت خارجه کشورمان تاکنون نظر دیگری داشته اند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، در اوج تبلیغ طرح همین سناریوی بی پایه، در روز سوم آبان ماه برای شرکت در مراسم دفن ولیعهد ملک عبدالله عازم ریاض شد تا نشان دهد سیاست خارجی دولت برای نزدیک شدن به عربستان،‌ فراتر از تسلیت های صمیمانه ای است که پیش تر روانه کاخ پادشاه عربستان کرده است.

سفر صالحی برای شرکت در مراسم تشییع سلطان بن عبدالعزیز آل سعود در حالی بود که سلطان بن عبدالعزیز فرمانده ارشد اعزام نیروهای نظامی و امنیتی سعودی برای سرکوب حجاج مکه در حج خونین سال 1366 بوده است که طی آن صدها تن از هموطنان مان، مظلومانه به شهادت رسیدند. علاوه بر این از ماه ها پیش شیعیان عربستان و بحرین تحت شدیدترین سرکوب های ماموران آل سعود قرار دارند.

به دنبال این سفر بود که گفته شد علت اصرار دولتمردان برای "حسنه" نشان دادن روابط جمهوری اسلامی با پادشاهی عربستان این تصور است که می توان با این اقدامات سناریوی مضحک "سعودی-آمریکایی" علیه ایران را خنثی کرد. و این در شرایطی بود که عربستان پیش تر از کاخ سفید بخاطر آنچه "کشف توطئه ترور" نامیده، قدردانی کرد و حتی در نامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست ادعای "دخالت ایران در طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن" را بررسی کند.

اما امروز و با اقدام ضدایرانی نمایندگی عربستان در سازمان ملل متحد روشن شد که تلاش و تصور مسئولان دیپلماسی دولت بی نتیجه بوده و عربستان سعودی به جای دادن پاسخ احترام آمیز به سفر صالحی و پیام های صمیمانه دولتمردان، ترجیح داده که نقش خود را در این سناریوی "سعودی-آمریکایی" روشن تر کند.

البته دیدار جنجالی صالحی با همتای بحرینی اش و در آغوش گرفتن او که موجی از انتقادات را به دنبال داشت نیز، سرنوشت مشابهی پیدا کرد و اخیرا همگان شاهد سخنان ضدایرانی وزیر خارجه بحرین در قاهره بودند.

به نظر می رسد وزارت خارجه باید تغییرات عملیاتی قابل توجهی در سیاست خارجی خود بویژه در قبال دیکتاتورهای منطقه بوجود آورد و پاسخ تلاش ها برای مخدوش کردن اقتدار و چهره جمهوری اسلامی را به روشنی بدهد.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا