.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 181
  • بازدید دیروز : 482
  • کل بازدید : 1459579
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 10:47 ص
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در پنج شنبه 89/9/11 ساعت 3:33 ع نویسنده : ایمان احمدی

مداحیآیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مداحان در خط مقدم روشنگری قرار دارند، گفت: انتظار از مداحان اهل بیت (ع) تبیین جبهه یزیدیان زمان و فتنه گرانی است که در طول 17 ماه شمشیر علیه جبهه ولایی کشیدند.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس «توانا»، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عصر چهارشنبه که در همایش سراسری مداحان بسیجی کشور (یادمان شهید غلامعلی رجبی) سخنرانی می‌کرد، ضمن تبریک روز مباهله و با بیان اینکه این روز از روزهای درخشان اهل‌بیت «علیه‌السلام‌» است،‌ گفت: نصارای نجرانی که حقانیت مسلمانان و پیامبر را نمی‌پذیرفتند در نهایت تصمیم به مباهله (یعنی نفرین متقابل) گرفتند که هر کس دروغ می‌گوید از بین برود؛ اما رئیس نصارای نجران در نهایت با دیدن ترکیب حاضر در مباهله آن را نپذیرفت و گفت که این ترکیبی که من می‌بینم اگر نفرین کنند همه نصارای دنیا از میان می‌روند، لذا تصمیم به ادامه زندگی در زیر سایه اسلام گرفتند.

وی سپس با بیان اینکه حضور در جمع مداحان بسیجی افتخار بزرگی است، گفت: واقعیت این است که امروز مسئله خطابه و مداحی دو جزء مکمل یکدیگر هستند به این نحو که هر دو آنها دربهتر برگزار شدن مجالس دینی و هیئت‌ها نقش اساسی دارند، بنابراین به همان میزان که بر خطابه فاخر تکیه داریم به همان میزان نیز به مداحی فاخر باید اهمیت داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مداحی، شعر و مرثیه‌خوانی یک بستر هنر آیینی است و اهل‌بیت علیهم‌السلام این مجموعه را همواره مورد تاکید و تشویق معنوی و مادی قرار می‌دادند؛ تشویق معنوی دعاهای آن بزرگواران است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بعد از اینکه حسام‌بن ثابت آن شعر بلند غدیری را بعد از نزول آیه شریفه «الیوم اکملت لکم دینکم...»خواند او را دعا فرمودند که خداوند تاییدت کند تا زمانی که در خط اسلام هستی.

وی افزود: امام سجاد «علیه‌السلام» در مسجدالحرام در زمان هشام‌بن عبدالملک که برای طواف آمده بود مردم راه را برایش باز نکردند اما زمانی که امام سجاد «علیه‌السلام» وارد مطاف شد مردم راه را به راحتی برای ایشان باز کردند لذا هشام برای اینکه بخواهد امام «علیه‌السلام» را تحقیر کند، با آنکه امام را می‌شناخت گفت: این مرد کیست؟ لذا شاعری در همان زمان 45 بیت به عالی‌ترین نحو بلاغت در مدح امام سجادعلیه الاسلام و معرفی ایشان سرود. و امام سجاد «علیه‌السلام» کمیت را دعا کرد و فرمود: "خدایا همه گذشتگان کمیت را بیامرز ".

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین گفت: دعبل خزایی از دیگر مداحان اهل‌بیت «علیهم‌السلام» است که امام رضا «علیه‌السلام» برای تشویق و قدردانی از این شاعر، لباسی را که هزار رکعت نماز شب با آن خوانده بود برای او فرستاد.

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه تجلیل‌های اهل‌بیت(ع) از شاعران به دو جهت بوده است، بیان داشت: اول اینکه اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بر این باورند که در آن زمان که یک هدف بلند به هنر گره بخورد آن اثر ماندگار می‌شود.

وی افزود: شاید ده‌ها بار داستان حضرت یوسف «علیه‌السلام» برای مردم گفته شده بود؛ اما فیلم حضرت یوسف «علیه‌السلام» کاری کرد که داستان این پیامبر الهی به خوبی در اذهان مردم ماندگار شد و این خاصیت هنراسلامی است.

امام جمعه موقت تهران دومین دلیل تجلیل از شاعران را، تشویق هنرمندان آیینی و شعرا برای انتشار آرمان‌های بلند اهل‌بیت «علیهم‌السلام»، عنوان کرد و افزود: پیام اهل بیت «علیه السلام» باید با زبان هنر به مردم رسانده شود.

آیت الله خاتمی در ادامه گفت: مداحان مورد تایید اهل‌بیت(ع) چند ویژگی و شاخصه دارند که با داشتن آنها مورد تکریم اهل‌بیت قرار می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به "اخلاص " اشاره نمود، چراکه شاعران معتقد به اهل بیت«علیهم‌السلام»شعر خود را برای دریافت صله نمی‌سرودند، برخی از آنها حتی صله امامان را برمی‌گرداندند چرا که آنها اشعار خود را برای عشق به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» می‌سرودند؛ بنابراین تاثیر اشعار مخلصانه در آن زمان هم غوغا می‌کرد.

* اشعار باید دارای بلاغت بالا و از سستی به دور باشند

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بنده به عنوان روحانی برای خدا به منبر بروم، سخنان من در دل‌ها اثر می‌گذارد و ماندگار می‌شود و اگر شما مداحان نیز برای خدا مدح اهل‌بیت را انجام دهید، خواندن شما طوفان عشق به آل‌الله به پا می‌کند؛ «رکن اساسی مدح و خطابه دینی اخلاص است که باید برای خطیبان و مداحان باقی بماند».

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین اظهار داشت: اگر مداح و ذاکر اهل‌بیت «علیهم‌السلام» مدح برای اهل‌بیت را محاسبه‌گرانه به کالا تبدیل کند، کار او تاثیری نداشته و ماندگار نخواهد بود.

وی دومین ویژگی مداحان را «استفاده از اشعار فاخر» دانست و اضافه کرد:اشعار باید دارای بلاغت بالا و از سستی به دور باشند، بنابراین باید به دنبال اشعار فاخر با مضامین عالی بود؛ همچنین شعر برای مدح اهل بیت«علیهم‌السلام» نباید منجر به ترسیم چهره ضعیفی از آن بزرگواران شود، بلکه باید دارای روح عزت، کرامت و شجاعت اهل‌بیت باشد که البته بیان مظلومیت ایشان ذلت نیست.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: سومین ویژگی اشعار و مداحی« هدفدار بودن» آن است برخی از مداحان که به هدف گرم کردن مجلس اشعاری را می‌خوانند مداحان حرفه‌ای نام دارند و مداحان دیگر مداحان متعهد هستند که احساس تکلیف می‌کنند که گفتار و اشعار آنها باید بر علم، بینش، بصیرت دینی،‌ اخلاقی و سیاسی مردم بیافزاید، لذا مردم که در پای منبرها حاضر میشوند و ساعت‌ها وقت می‌گذارند، مداح باید در قبال این ساعات پاسخگو باشد.

آیت الله خاتمی با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری که در نصیحتی به مداحان بیان فرمودند: سنت گذشته مداحان را حفظ کنید؛ اظهار داشت: در این زمینه باید به سبک‌های مداحی بسیار دقت شود، چرا که گاهی یک سبک خوب می‌تواند یک جوان را به سمت نماز شب و عبادت هدایت کند؛ مثل این بیت که:
" دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند /
واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند "
و البته شعر سست نیز می‌تواند فردی را به لبه انحراف بکشاند.

وی چهارمین نکته‌ای را که در شعرای مورد تایید اهل‌بیت«علیهم‌السلام» وجود دارد «عشق به آل‌الله و اهل‌بیت» دانست، و افزود: معصومین «علیهم‌السلام» تاکید دارند که فرزندان خود را به عشق اهل‌بیت پرورش دهید که این عشق مقدس است.

* هر چه می‌توانید در مجالس از کرامات اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بگویید

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: اگر قلب انسان به عشق مقدس الهی گره بخورد، هدایت و نور سرانجام آن خواهد بود؛ بنابراین عشق مقدس باید زنده باشد که آن عشق به آل‌الله و عشق به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه، خطاب به مداحان سراسر کشور گفت: هر چه می‌توانید در مجالس از کرامات اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بگویید، چراکه هر چه ما داریم از اهل‌بیت‌ عصمت و طهارت است.

وی با طرح این پرسش که امروز انتظارات مقام عظمای ولایت و مردم از مداحان و اهل‌بیت چیست، پاسخ داد:مداحانی که چهار ویژگی «اخلاص، تعهد، عشق به آل‌الله و انتخاب اشعار و سبک‌های فاخر» را دارند، باید به دنبال سبک‌های خودی بود که به فضل الهی امروز اکثریت مداحان اهل‌بیت «علیهم‌السلام» از ورود سبک‌های لس‌آنجلسی و منحرف به دستگاه مداحی خودداری می‌کنند؛ بنابراین آنچه که در مجالس اهل‌بیت «علیهم‌السلام» سفارش موکد شده، خواندن اشعار با سبک خودی است.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت «علیهم‌السلام» با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند، سبک‌های سابق و قدیمی کهنه شده و مورد استقبال نیست، اظهار داشت: این تصور درستی نیست، چراکه برخلاف این تصور این اشعار فاخر در میان جوانان بسیار بااستقبال مواجه می‌شوند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: انتظار دیگر در غالب اشعار مداحان «روشنگری» است که قبل از انقلاب نیز اجرا می‌شد و برعلیه رژیم طاغوتی اشعار جهت‌دار و پرمعنا گفته می‌شد و همه مردم پیام مستتر در اشعار را متوجه می‌شدند.

وی با بیان اینکه شعار «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» را باید برای مردم به صورت شفاف تبیین کرد، خطاب به مداحان سراسرکشورگفت: جبهه یزید و جبهه امام حسین «علیه‌السلام» را در زمان حاضر برای مردم بیان کنید، امروز پرچم جبهه سیدالشهدا «علیه‌السلام» و اسلام را انقلاب اسلامی ایران برافراشته است، امروز اسلام و تشیع به انقلاب اسلامی ایران گره خورده است بنابراین انجام وظیفه روشنگری بر عهده خطبا و مداحان مجالس حسینی است.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: تاریخ عاشورا را همگان شنیده‌اند، بنابراین آنچه که بسیار حائز اهمیت است، «تحلیل تاریخ عاشورا» است؛ زیارت عاشورا و زیارت اربعین، تحلیل واقعه عاشورا است که بخشی از آن تبرّی یعنی دوری جستن از دشمن و دشمنی و نفرت از دشمنان اهل‌بیت «علیهم‌السلام» و بخشی دیگر تولی یعنی دوست داشتن دوستان اهل‌بیت است.

وی در ادامه یادآور شد: هنر امام خمینی(ره) این بود که عاشورا را به متن زندگی مردم وارد کرد و محرم را ماه پیروزی خون بر شمشیر عنوان کرد و به این وسیله ملتی را به حرکت درآورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: امروز جبهه دشمنان بیرونی و درونی انقلاب که جبهه یزیدیان است باید برای مردم شناسانده شود؛ انتظار از مداحان اهل بیت «علیهم‌السلام» این است که در خط مقدم روشنگری‌ها قرار گیرند و فتنه‌گرانی که در طول 17 ماه شمشیر بر علیه جبهه ولایی کشیدند، را تبیین کنند؛ چرا که باید جریان فتنه برای مردم تحلیل شود و فتنه‌گران به مردم معرفی شوند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: به فضل الهی اکثریت مداحان اهل‌بیت «علیهم‌السلام» در عرصه مقابله با فتنه خوش درخشیدند، اشعار هدفدار و بصیرت‌زا خواندند، این راه همچنان باید ادامه پیدا کند که همان راه اهل‌بیت «علیهم‌السلام» است.

* «غلو» از آسیب‌هایی است که مداحی را در معرض خطر قرار می‌دهد

وی همچنین گفت: مداحان عزیز، مجالس و کسانی را که روضه‌خوانی می‌کنند و در آن اسمی از انقلاب و اسلام بیان نمی‌کنند را تحریم کنند، چرا که کشور جمهوری اسلامی پرچمدار اهل‌بیت‌«علیهم‌السلام» است.

امام جمعه موقت تهران انتظار دیگر از مداحان را مقابله با آسیب‌های قشر مداحی، عنوان کرد و افزود: لذا «غلوّ» از آسیب‌هایی است که مداحی را در معرض خطر قرار می‌دهد، باید در مقابل غلّات ایستاد، هم‌چنین از کسانی که اشعار ذلت‌آمیز درباره اهل‌بیت «علیهم‌السلام» می‌خوانند پرهیز شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خاتمه سخنرانی تاکید کرد: حمایت جدی از مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و دعا برای معظم‌له از وظایف مداحان است، چرا که تشیع و عزت همه مسلمانان و شیعیان به این رهبر وابسته است؛ عزت او عزت اسلام است و عزت اهل‌بیت علیهم‌السلام‌ است؛ حجت بین ما و بین ربّ ما در عصر غیبت ولی‌فقیه است لذا باید شکرگزار این نعمت الهی بود.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا