.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 81
  • بازدید دیروز : 191
  • کل بازدید : 1443514
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/1    ساعت : 8:10 ص
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها

ولایت مشروعه یعنی چه ؟
وقتی می گوئیم ولایت فقیه ادامة ولایت پیامبر بر امت و ادامة ولایت اهل بیت برامت است آیا این اشکال وارد می شود که پیامبران و امامان اطاعت از حکم و حرفشان بعلت دارا بودن عصمت و متصل به منبع وحی و امامت خاص فاقد اشتباه بوده و در حقیقت معصوم می بوده اند اما آقای خامنه ای معصوم نیست ممکن است درحکمی اشتباه کرده باشد پس تکلیف چیست خواهش می کنم با دلیل و منطق برایم توضیح دهید نه با احساس دینی ، وقتی می گوییم مااهل کوفه نیستیم علی تنها بماند آیا مقایسه شخصیتی والا وخالی از اشتباه علی با آقای خامنه ای یک رهبر یا یک روحانی قابل اشتباه درست است ؟
وظایف رهبر چیست ؟ آیا جز یک مهرة انفعالی درجامعه که پشت تریبون فقط تعریفها و تمجید های دروغین از وضعیت نا بسامان جامعه اعم از مدیریتی ،فرهنگی، دینی و…. ارائه می دهد و قدرت حذف مهره های فاسد و پول پرست که دین را ملعبه ساخته است ندارد لایق رهبر است ؟ فکر نکنید من با رهبر مخالفم نه، فقط دوست دارم او را شایسته رهبری بشناسم .

ولایت مطلقه فقیه در گفتمان فقه امامیه ،مکانیسمی است برای تحقیق و اجرای مقاصد و اهداف دین در عرصه حکومت و اجتماع
ولایت مطلقه فقیه به مفهوم مطلق العنا ن بودن و فراتر ازقانون بودن رهبر جامعه نیست . رهبر جامعه هم در برابر قانون از حقوق و الزاماتی برابر با جمع شهروندان برخوردار است . به نظر می رسد مناسب ترین تعریف برای ولایت مطلقه این باشدکه ویژة اختیارات فقیه برای اجرای همه بخش های دین و شریعت محدود بوده و همه جوانب آن را در بر می گیرد. بنابرین حکومت دینی در زمان نسبت به سان دوران حضور معصوم مسئولیت اجرا و پیاده کردن همة بخش های شریعت وفقه را به عهده دارد.
آنچه تحت عنوان عصمت در گفتمان کلا می شیعه برای معصوم مطرح است به این جهت است که شخص امام در مقام بستن و تبلیغ احکام دین باید مصون از اشتباه باشد و در مقام هدایت و ارشاد و تربیت هم به عنوان یک انسان کامل از هر لغزشی و انحراف وی باشد این دومورد از شئون اختصاص امام است که اصل عصمت هم بر آن دو اتنبا می یابد ولی موضوع اداره اجتماع و تشکیل حکومت هیچگونه پیش نیازی همچون عصمت را طلب نمی کند و آنچه در باب فقیه مطرح است صلا حیت نسبی او و برخورداری از شایستگی نسبی می باشد . در بحث حکومت و ولایت فقیه هرگز صحبت از این نیست که هیچ اشتباه روی نمی دهد به دلیل عصمت شخص ولی بلکه صحبت ا ین است که این الگوی حکومتی کم اشتباه ترین مدل و نزدیکترین الگو به مبانی دین و شریعت است.
مقایسه هر شخص غیر معصوم بایگانه تاریخ علی (ع) کار ناروایی است و آنچه در شعارها گفته می شود مقصود مقایسه اشخاص نیست بلکه مقایسه شرائط اجتمائی دو دوره تاریخی است.گویا شعار دهندگان در حد نه بگویند ما نسلی هستیم که بر خلاف حاضران دوران علی (ع) اسم وفا و حمایت و حضور در صحنه های مقاومت و جهاد و ایستادگی را پیشه کرده ایم.رهبر جامعه اسلامی بیش از هر کس دیگر به مسئولیت ادامة اهداف دین را به دوش داشته و کمتر از هر کس باید بر خورداری شخصی داشته باشد ولی غفلت نشود که او در چار چوب امکانات و ظرفیتهاو وظایف خود را باید انجام دهد. ضمن اینکه توقع و دستاوردها ی نا محدود را نمی توان داشت ولی این حق برای آحاد شهروندان محفوظ است که با نظارت دقیق و استفاده از حق اجتهاد خود . رهبر جامعه را یاری می رساند . بی گمان هر چه حساسیتها بیشتر باشد و مطالبات برای تحقیق عدالت ومبارزه با فساد از سوی جمیع مردم بیشتر باشد امکان اجرائی بیشتر پدید می آید . امید وارم این اندک توانسته باشد پاسخی مناسب برای سئوال و ابهامات شما باشد . در غیر این صورت برای گفتگوی بیشتر می توانیددر اوقات مقتضی به بخش مشاوره دینی اداره پاسخگوئی مراجعه فرمائید.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا