.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 169
  • بازدید دیروز : 200
  • کل بازدید : 1444516
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/5    ساعت : 11:46 ص
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در شنبه 90/7/30 ساعت 7:10 ع نویسنده : ایمان احمدی

همیشه شنیده بودیم که قبر مادر و همسر امام رضا (ع) در مدینه منوره است. با کلی پرس‌وجو از اهالی شهر پیامبر به قبرستانی رسیدیم که دور تا دور آن دیوار کشیده شده و بر روی آنها نیز دل‌نوشته‌های فراوانی به یادگار مانده است.

می‌گویند اینجا قبر مادر امام هشتم شیعیان است و روایت‌ها وجود دارد؛ قبرستان متروکه‌ای که در خیابان العوالی یا علی ابن ابی طالب مدینه منوره که بیشتر شیعیان در این منطقه سکونت دارند، واقع شده است.

در این میان، روایت است مشربه ام ابراهیم، خانه‌ای بود که پیامبر اسلام(ص) یکی از همسرانش را در آن سکنی داد. مادر ابراهیم برای اینکه از حسادت دیگر زنان پیامبر (ص) که پسر به دنیا نیاورده بودند، دور باشد به این منطقه دور از مسجد النبی منتقل شد.

پدر امام رضا(ع) موسی بن جعفر هفتمین امام شیعیان و مادرش طبق روایات مختلف نام‌ها، کنیه‌ها و لقب‌های "ام‌البنین، نجمه، سکن و تکتم" را دارد. زادگاه علی بن موسی شهر مدینه بود و در توس درگذشت.

سبیکه نام همسر علی بن رضا (امام هشتم شیعیان) و مادر محمد تقی (امام نهم شیعیان) است که براساس برخی روایت، قبر وی نیز در مدینه منوره است، علی بن رضا او را "خیزران" نامید. از جمله نام‌های او سبیکه‏، سکن مریسیه‏، نوبیه، سکینه (احتمالا صورت تصحیف شده سبیکه)، خیزران (نامی که علی بن رضا به او داد)، دُرّه (نامش به هنگام کنیزی و پیش از ازدواج)، ریحان و قبطی و مکنی به «ام‌الحسن» است.
سبیکه مادر امام جواد در آفریقا زندگی می‌کرد و از روستایی در مصر به نام مِریسه بود. او از خاندان ماریه قبطیه مادر ابراهیم (پسر پیامبر اسلام) بود. سبیکه یکی از زنان نمونه در اسلام بود. به گفته‌ علی‌بن موسی‌الرضا او در فضایل اخلاقی بسیار شبیه مریم بوده ‌است. به هنگام رفتن علی بن رضا از مدینه، او همسر و فرزندانش را با خود نبرد و آن‌ها در مدینه ماندند. بر اساس شواهد، قبر سبیکه در مدینه است، هرچند که کمبود منابع مانع قطعیت در این موضوع است.

همچنین بنا به برخی اسناد و روایت‌های محلی در جمهوری آذربایجان، زیارتگاه و مسجد "بی بی حکیمه" که در جمهوری آذربایجان واقع شده، خواهر امام رضا (ع) بوده است.

این زیارتگاه دقیقا در منطقه شیخ اف و در بخش جنوبی شهر باکو و در جاده بزرگ آستارا- باکو قرار دارد. این مسجد سه ضلعی است. روایتهای محلی حاکی از آن است که دختر امام رضا(ع) برای تبلیغ دین اسلام در قرن هفتم به باکو رفتند. نقشه و نگار مناره و زریح توسط ایرانی‌ها صورت گرفته است. روایت است که در این زیارتگاه "بی بی حکیمه" و سه نوه امام موسی کاظم(ع) دفن شده اند.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا