.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 206
  • بازدید دیروز : 191
  • کل بازدید : 1443639
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/1    ساعت : 3:48 ع
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در سه شنبه 89/11/19 ساعت 1:0 ع نویسنده : ایمان احمدی

جعفر تکبیری-حرکت بزرگ مردم مصر به روزهای اوج خود نزدیک می شود. حالا همه مردم آزاده دنیا چشم به میدان تحریر قاهره دوخته‌اند تا شاهد سرانجام این حرکت بزرگ مردم مسلمان مصر باشند، اما در کنار این مردم آزاده، برخی دیگر هم هستند که وقایع میدان تحریر برایشان بسیار اهمیت دارد. عده‌ای که در حال مشاهده از دست رفتن منافع خود در میان این میدان معروف قاهره هستند و به هر شیوه‌ای متوسل می‌شوند تا این روند نابودی منافع خود را به تاخیر بیاندازند. از اعزام مزدوران خود به میان انقلابیون مصری برای ایجاد انحراف در حرکت گرفته تا اعزام کماندو و نیروی سرکوب برای مقابله با تظاهرات کنندگان. حالا هم تلاش می‌کنند تا لقب انقلاب رنگی را به این حرکت بچسبانند تا علاوه بر تقلیل این حرکت عمیق مردم مصر به یک حرکت براندازانه پوچ، نقش خود در میان معترضان تقویت کنند.

اما به راستی تفاوت یک انقلاب مردمی با یک انقلاب رنگی در چیست؟
قطعا با درک این مطلب که حرکت‌های مردمی در مصر و سایر کشورهای عربی الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران است، ویژگی‌های انقلاب اسلامی کشورمان به عنوان پایلوت انقلاب‌های مردمی در جهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در مرحله دوم مدل‌های انقلاب رنگی در جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با مقایسه ویژگی‌های این دو سیستم، بتوان مدل حرکت مردمی مصر را نام گذاری کرد.

ویژگی‌های انقلاب اسلامی
برای پاسخ به سوال طرح شده در قسمت قبل در خصوص تفاوت یک انقلاب مردمی با یک انقلاب رنگی، بخش کوتاهی از نظر میشل فوکو فیلسوف فرانسوی در خصوص انقلاب اسلامی ایران را که در کتاب "ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند" با هم مرور می‌کنیم. فوکو برای درک انقلاب ایران مستقیما" به سراغ مردم انقلابی در خیابان ها رفته است.به نظر وی از نگاه مردم حکومت اسلامی از یک سو حرکتی برای ارائه نقشی دائمی و تعریف شده به ساختار های سنتی جامعه اسلامی و از سوی دیگر راهی برای ورود ابعاد معنوی به زندگی سیاسی بود.مفهوم معنویت گرایی سیاسی بن مایه تحلیل فوکو از انقلاب ایران را تشکیل میدهد.به این ترتیب فوکو انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرامدرن خوانده است. وی معتقد است که این انقلاب نمی تواند با انگیزه های اقتصادی و مادی صورت گرفته باشدزیرا جهان شاهد قیام و انقلاب مردمی بود که مشکلات اقتصادی حکومت (پهلوی) ان در حد بزرگ نبود که در نتیجه ان میلیون ها ایرانی به خیابان ها بریزند وقیام کنند.ازاین رو ریشه این انقلاب را باید در جای دیگری جستجو کرد....
بنابراین با دریافت این مطلب از میشل فوکو می‌توان مهمترین شاخصه انقلاب ایران را عمق و ریشه مردمی آن عنوان کرد. عمقی که ناشی از آرمانهای مشخص و بلند مدت مردم ایران برای رسیدن به استقلال و آزادی بود. بخش دیگری از انقلاب ایران نیز ناشی از وجود روح مبارزه با استکبار و دیکتاتوری در میان مردم انقلابی بود و از طرف دیگر این انقلاب در یک بستر تاریخی روی داد که ناشی از مطالبات مردم از نظام حاکم بود. مطالباتی که اکثر آنها ریشه‌ای اسلامی داشت.
و در نهایت از دیگر مصادیق انقلاب اسلامی کشورمان می توانیم به ماهیت ضد فساد آن اشاره کنیم. بنابراین قرار گیری تمامی این ویژگی‌ها و خواستهای مردمی در کنار یکدیگر باعث وقوع بزرگترین انقلاب قرن بیستم شد که نقطه تائید آن را می‌توانیم در دشمنی استکبار جهانی با آن جستجو کنیم. چراکه استکبار با وقوع این انقلاب تمامی منافع خود در داخل ایران را از دست داد.

ویژگی‌های انقلاب‌های رنگی
اما در نقطه مقابل انقلاب اسلامی و مردمی ایران، مدل انقلاب های رنگی ساخته شده در لابراتورهای جاسوسی غربی است که دقیقا تفاوتی 180 درجه‌ای با مدلهای انقلابهای مردمی به ویژه انقلاب ایران دارد. واقعیت انقلاب‌های رنگی این است که اگرچه بخشی از آن برای تظاهر از مدل‌ انقلاب‌های مردمی گرفته شده است، اما با مرور دقیق تر آن خواهیم فهمید که انقلاب‌های رنگی بیشتر کاریکاتوری از انقلاب‌های مردمی هستند. اصطلاحی که رهبر انقلاب در تعبیر وقایع پس از انتخابات به کار برد. بنابراین با بررسی مدل‌های رنگی انقلاب به این نکته خواهیم رسید که این مدلها درون‌مایه و عمق مردمی ندارد و تمامی اهداف آن در راستای برنامه‌های استعمار گران طراح این مدلها خلاصه می شود. از طرف دیگر انقلاب‌های رنگی هیچ آرمان و هدف بلند مدتی ندارد و از همین رو انقلابیون خیلی زود به نقطه‌ای بن بست می‌رسند و خواستار برگشت به شرایط قبل هستند. نگاهی به بروز و افول انقلاب‌های رنگی در اوکراین و قرقیزستان موید همین مطلب است. همچنین مدلهای رنگی انقلاب، بر خلاف مدلهای مردمی نه تنها رویکرد استکبار ستیزانه و استقلال طلبانه ندارد بلکه با وقوع و به ثمر رسیدن انقلاب‌های رنگی پایگاه نیروهای خارجی در کشور هدف بیش از پیش محکم می‌شود. علاوه بر این به دلیل حضور سرویس‌های جاسوسی و فعالیت پر رنگ آنها در به ثمر رسیدن انقلاب‌های رنگی، اکثر رهبران این مدلها، افرادی معامله گر از آب در می‌آیند که تنها به فکر موج سواری و منافع خود هستند و به هیچ وجه مطالبات مردمی را نمایندگی نمی‌کنند. و در نهایت شاخص ترین دلیل برای تمایز انقلاب‌های رنگی از انقلاب‌های مردمی، سر دادن شعارهای لیبرالی توسط مردم است که این با ذات و معنی انقلاب که دشمن ستیزانه است، تفاوت فاحشی دارد.

مصر پایگاه انقلاب‌های مردمی
حال با روشن شدن تفاوت‌های انقلاب های مردمی و انقلاب‌های رنگی و تطبیق آن با وقایع مصر به راحتی می توان جنس حرکت مردم مسلمان مصر را تشخیص داد. مردمی که برای مبارزه با حکومت مستبد حسنی مبارک که پشتیبانانی غربی دارد به میدان تحریر قاهره رفته‌اند و شعارهای ضد استکباری می‌دهند. مردمی که حتی زیر حمله پلیس از اقامه نماز خود دست نمی‌کشند و شعائر دینی خود را خواستار هستند. از سوی دیگر مرور مدل‌های انقلاب رنگی نشان می دهد نظام‌های حاکمی که به وسیله این انقلاب‌ها سقوط کرده‌اند، نظام‌هایی سست بودند که هیچ پشتوانه بین المللی نداشتند اما امروز در مصر، آمریکا و اسرائیل تمامی تلاش خود را برای متوقف کردن حرکت مردم مصر و حفظ حکومت مبارک به کار بسته‌اند. درست همانند آنچه که در انقلاب سال 57 ایران روی داد و دولت آمریکا از هیچ طرحی برای توقف انقلاب اسلامی ایران فرو گذار نکرد. بی شک آن چیز که امروز در مصر در حال روی دادن است، برخواسته از بطن خواسته‌های مردمی است که 14 روز است در میدان تحریر قاهره برای برداشتن حکومت نامبارک اردو زده‌اند.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا