.

حدیث تصادفی

حدیث تصادفی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بادصبا
درباره ما
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 146
  • بازدید دیروز : 324
  • کل بازدید : 1444293
  • تعداد کل یاد داشت ها : 6770
  • آخرین بازدید : 103/2/4    ساعت : 7:18 ع
جستجو

وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
ارسال شده در یکشنبه 89/11/17 ساعت 3:54 ع نویسنده : ایمان احمدی

متکی

وزیر امور خارجه سابق کشورمان گفت: انقلاب اسلامی در اوج موفقیت حساب شده نظام جهانی، یک راه و پیام جدید و تحول بنیادین را نه تنها در محدوده ملی مرز یک کشور معین و برای یک ملت معین، بلکه در عرصه جهانی نوید داد

متکی مردم ایران را از عوامل اصلی پیروزی انقلاب برشمرد و افزود: ملت ایران روز گذشته (جمعه) ترسیم زیبا و جامعی را از زبان ولی امر مسلمین در بزرگداشت انقلاب شنیدند.
به گفته وی آنچه که سمت و سوی این محتوای نظام یعنی اسلامیت نظام را تبیین می‌کند و در قرائت‌ها و برداشت‌های مختلف برای انبوه پیروان انقلاب جای شک، شبهه و تردید نمی‌گذارد همان است که حافظ گفت.
وزیر خارجه سابق کشورمان افزود: در ادامه راه اهل بیت، به فقیه جامع الشرایطی که سکاندار نظام اسلامی است تکیه و اعتماد کردن و در ابهام‌ها، کج‌راهه‌ها و برداشت‌های نادرست آن را اساس قرار دادن، موضوعی است که مردم ما در 32 سال گذشته همواره بر آن تکیه کردند.
وزیر خارجه سابق کشورمان افزود: این نقش رهبری و نقش امامت و ولایت است که در کلام امام صادق (ع)، مثل امام را مثل چراغی بر بلندا تشبیه می‌کند که که انبوه رهگذاران را راه می‌نماید.
متکی ادامه داد: اگر به 32 سال قبل برگردیم و شرایط منطقه و جهان را بررسی کنیم، شاهدیم که انقلاب اسلامی در اوج موفقیت حساب شده نظام جهانی، یک راه و پیام جدید و تحول بنیادین را نه تنها در محدوده ملی مرز یک کشور معین و برای یک ملت معین، بلکه در عرصه جهانی نوید داد.

* حرکتی که پیام‌های آن به سرعت به جاهای مختلف منتقل شد

متکی در ادامه به اظهارت یک تئوریستین غربی مبنی بر اینکه ما از امام ایرانی‌ها از این جهت ناراحت نیستیم که یک انقلابی را در کشورش به ثمر رساند و نظامی را ساقط و نظام دیگری را شکل داد، این اتفاقی است که در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد. ما از این جهت که حکومت خاصی را برای خودشان تعریف کردند، ناراحت نیستیم. ناراحتی ما از آنجاست که از آغاز رنسانس و تحولات علمی، فکری و اجتماعی در اروپا، ما یک دوره طولانی تلاش کردیم تا نظم فکری را برای حکمرانی در جهان جا بیندازیم. ما گفتمانی را براساس لیبرال دموکراسی به عنوان کامل‌ترین الگوی حکومتی تعریف کردیم.
به گفته وزیر خارجه سابق کشورمان، غرب مدعی گفتمان لیبرال دموکراسی، گمان می‌کرد که چارچوب حکومتی معرفی شده توسط او امروز اساس ملک و مملکت داری خواهد بود و فرهنگ، اقتصاد و روابط بین‌الملل را او تعریف می‌کند.
وی با اشاره به تقسیم کاری که بین دو ابرقدرت در آن زمان وجود داشت، خاطرنشان کرد: در یک تقسیم کار این گونه‌ای که گمان می‌رفت مناسبات جهانی تحت اراده آنها تعریف شده و به پیش می‌رود، انقلاب اسلامی در چنین کریدور، فضا و بازار تعبیه‌ شده‌ای،‌ یک باره یک انفجار ایجاد کرد. می‌گویند ما از این جهت از امام و رهبر ایرانیان ناراحتیم که او خط بطلانی کشید بر تفکری که حاصل چند قرن بود و داشت جا می‌افتاد. ضمناً حرکتی بود که صرفا در محدوده مرزی ایران و یک حرکت و نهضت ناسیونالیستی نبود، بلکه پیام‌های آن خیلی سریع به جاهای مختلف منتقل شد.

* زمامداران نمی‌توانند هرگونه که می‌خواهند بر مردم حکومت کنند

وزیر خارجه سابق کشورمان در ادامه سخنان خود به قیام مردم قم اشاره کرد و گفت: شما (مردم قم) در 19 دی 1356 گوی سبقت را در قم ربودید و اولین سنگ بنای حرکت عمومی نهضت اسلامی بعد از سال 1342 در سال 1356 به نام مردم قم ثبت شد. 10 ماه طول کشید و در آبان 1357 شاه در تلویزیون اعلام کرد که من پیام شما را شنیدم.
وی با اشاره به تحولات اخیر در تونس و مصر با بیان اینکه این دریافت پیام در تونس، کمتر از یک ماه پیش رخ داد، خاطرنشان کرد: زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس ظرف 23 روز فرصت پیدا نکرد که به طور جدی توضیح دهد و یک سخنرانی کرد و رفت.
متکی اضافه کرد: این اعتراف رئیس کشوری که بر خلاف مصالح ملتش حرکت می‌کند در مصر یک هفته هم طول نکشید و مردم مصر ظرف پنج روز اراده قطعی خود را اعلام کردند و مبارک در تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد «من پیام شما را دریافت کردم و امروز دولت را منحل می‌کنم» و بعد هم پیام داد که جلسات مجلس برگزار نشود. این نشان می‌دهد که حکومت دیکتاتوری است.
وزیر خارجه سابق کشورمان ادامه داد: تحولاتی که الان اتفاق می‌افتد صرفنظر از اینکه به چه نتیجه‌ای برسد، یک پیام بسیار روشن دارد، اینکه دیگر زمامداران نمی‌توانند هرگونه که می‌خواهند بر مردم حکومت کنند و این پیام بسیار روشن، تحولات یکی دو ماه اخیر در منطقه است.

* ستون‌های حکومتی که موریانه آن را خورده بود

وی با یادآوری این نکته که این تحولات آتش زیر خاکستر بود، به ممنوعیت حجاب و کسب اجازه برای رفتن به مساجد در تونس اشاره کرد و اظهار داشت: مشخص بود که تمام ستون‌های حکومت را موریانه این تفکر غلط و نگاه متکبرانه طی 23 سال گذشته خورده است و خودش می‌دانست چه خبر است.
متکی اضافه کرد: البته دیگران در قبال اقداماتی که کردند هم باید پاسخگو باشند. در ایران مردم اراده کردند، ضلع سوم نهضت تکمیل شد، مکتب، رهبری و مردم. بخشی از مردم ما در 15 خرداد 42 هم بودند، ولی گستردگی آن در پهنه جامعه ما نبود؛ والا همین شعار و پیام در 15 خرداد 42 بود و همین انقلاب و همین رهبری بود. چیزی که به طور جامع نتوانست حضور پیدا کند، مردم بودند و این تفاوت 22 بهمن 57 با 15 خرداد 42 است. مردم آمدند و کار تمام شد. در طول 32 سال گذشته نیز هر جا کار به مردم می‌رسید، مردم کار را تمام می‌کردند.
وزیر خارجه سابق کشورمان خاطرنشان کرد: در این سه ضلع نهضت اسلامی، رهبری براساس تکلیف و شناخت دقیق از جایگاهی که همه خبرها، مطالب و تحلیل‌ها را دریافت می‌کند و با توکل و توسلی که دارد، مناسب‌ترین رویکردها را در 32 سال گذشته چه در دوران حضرت امام و چه در دوران رهبری مقام معظم رهبری انتخاب کرد و رسالت خودش را انجام داد و مردم هم رسالت خود را انجام دادند، یعنی حجت را تمام کردند.
به گزارش خبرنگار فارس اشاره متکی به جمله ماندگار شهید بهشتی مبنی بر اینکه «ما در این مسیری که شناس هستیم و آن یکه شناسی، نگاه به نظر، راه و مسیر رهبری انقلاب است»، با تکبیر حاضران مواجه شد.
وی در ادامه گفت: مردم ما در موقعیت‌های مختلف نشان دادند که این یکه شناسی را دارند، به آن معتقد هستند و به آن نیز عمل می‌کنند.
متکی با طرح این سؤال که چه زمانی این ظرفیت نظام ما خودنمایی بیشتری می‌کند؟‌ پاسخ داد: زمانی که ما به جاهای دیگر چشم بیندازیم. یا در دوران نهضت مشکل دارند یا بعد از پیروزی نهضت دچار مشکل می‌شوند. یعنی همین سه منظر، منظری هستند که دشمنان منافع ملت‌ها برای آن طراحی می‌کنند.




مطلب بعدی : « عبادت خالصانه »       


پیامهای عمومی ارسال شده

+ بسمه تعالی میلا باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه برتمام محبین اهلبیت مبارک باد التماس دعا